Zomer en sport: gezond eten en drinken

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 22/06/2017 - 16h11
-A +A

De zomer is vaak de gelegenheid om de benen te strekken, intenser uw favoriete sport te beoefenen of gewoon meer beweging te nemen in gezinsverband. Het kan dan ook geen kwaad enkele basisvoedingsregels op een rijtje te zetten.

PUB

Voedingsregels om gezond in de zomer te sporten

Het einde van de lente en begin van de zomer is het ideale moment om nog eens te wijzen op het belang van aangepaste voeding. Ons lichaam krijgt het in die periode immers meer dan ooit zwaar te verduren. Vandaar dat u bepaalde voedingsreflexen moet aankweken, zeker als u goed wilt presteren.

Water: de ideale drank tijdens sport

Vreemd genoeg zijn er maar weinig sporters - vooral dan amateur-sporters - die genoeg drinken! Het vochtverlies (in de vorm van zweet) moet gecompenseerd worden, om uitdroging te vermijden. Sporters moeten zich aan een eenvoudige regel houden: drinken vóór, tijdens en na de inspanning. Tijdens de inspanning verliest het lichaam vocht. Een ongetrainde hardloper verliest 0,5 tot 1 liter water per uur, bij een marathonloper kan dat zelfs oplopen tot 2,5 liter per uur of meer, bij hoge temperaturen. De sporter moet beginnen te drinken drie uur vóór de training of de wedstrijd. Vervolgens moet hij per uur 300 ml tot 1 l vocht innemen (liefst water), eventueel met 35 g/l fructose erin. Energiedranken zijn niet noodzakelijk vóór de inspanning, maar zijn wel nuttig bij uithoudingssporten. Tijdens de recuperatiefase zijn sterker mineraalhoudende waters en bouillons aan te raden, eventueel ook een recuperatiedrank.

Opgelet voor kinderen

Deze regel is even belangrijk voor kinderen. Die krijgen immers minder snel dorst, maar uitdroging heeft wel zwaardere gevolgen dan bij volwassenen. Hypohydratie (vochttekort) doet immers de lichaamstemperatuur stijgen en treedt sneller op bij kinderen dan bij volwassenen. Vandaar dat kinderen moeten aangespoord worden om te blijven drinken als ze geen dorst meer hebben.

Koolhydraten vóór alles

Sporten vereist in de eerste plaats voldoende koolhydraten die goed gespreid worden over de dag. De laatste maaltijd van de dag mag geen rauwe groenten of onoplosbare vezels bevatten (volkorenproducten, fruitschillen en groenten), en moet vetarm en koolhydraatrijk zijn (vooral trage suikers zoals aardappelen, rijst, pasta enz.), om de energiereserves aan te vullen en spijsverteringsproblemen tijdens de inspanning te vermijden. Tijdens de inspanning moet u voldoende koolhydraten innemen in de vorm van fruitpasta, kruidenkoek, oliehoudende vruchten of chocolade. Bij langdurige inspanningen zijn energierepen en tetrapakjes vruchtensap gerechtvaardigd.

Na de inspanning

Na de inspanning moet u een lichte maaltijd nemen, bijvoorbeeld een bouillon, een steak met pasta en kropsla en yoghurt als dessert. Vetrijk voedsel zoals fijne vleeswaren en frieten is absoluut te mijden: het verteert traag en vermindert het prestatievermogen. Veel sportief succes!

Initialement publié par Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige le 12/07/2005 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 22/06/2017 - 16h11

Persbericht van Delhaize, juni 2005

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Welke drank voor sporters? Gepubliceerd op 30/08/2012 - 11h55

Met het nieuwe schooljaar krijgt u allicht weer de sportkriebels te pakken. Maar let op dat u niet oververhit raakt. In dit artikel vindt u enkele tips om u voldoende te hydrateren tijdens een inspanning.

Sport, warmte en hittegolf: opgelet gevaar! Gepubliceerd op 05/08/2014 - 15h33

De sporter is een warmbloedig dier. Bij grote inspanningen moet hij vechten om niet te ver af te dwalen van de 37,2° die typisch zijn voor de mens. Maar dat is niet makkelijk als men moet fietsen, rennen of een partij tennis strijdt bij heel warm wee...

Zonnesteek: potentieel dodelijk! Gepubliceerd op 14/07/2016 - 11h55

‘s Zomers stijgt het kwik en ligt de gevreesde zonnesteek op de loer. Een zonnesteek kan fataal aflopen en moet dus met spoed worden behandeld. We kunnen het niet genoeg herhalen: blijf in de schaduw en zoek de koelte op als de temperatuur stijgt!

Recuperatievoeding Geüpdatet op 29/11/2005 - 00h00

Na een zware inspanning ligt ons organisme compleet overhoop. Deze uitputtingstoestand is vergelijkbaar met de revalidatieperiode na ziekte of een operatie en vereist een aangepaste voeding om sneller te recupereren.

Meer artikels