Zittend leven: het buikvet neemt al na twee weken toe

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 07/04/2015 - 16h56
-A +A

Dat weinig bewegen een  negatieve impact heeft op onze gezondheid hoeft niet meer bewezen te worden. Maar wist u dat enkele weken zonder sport al zicht- en meetbare veranderingen in ons lichaam teweegbrengen? Het buikvet neemt bijvoorbeeld al na twee weken inactiviteit toe.

Activiteit verminderen levert meer buikvet op

Het Zweedse onderzoek werd uitgevoerd bij tien gezonde mannen die actief, maar niet sportief waren: minder dan twee uur sport per week, maar meer dan 6000 stappen per dag (het aangeraden minimum bedraagt 5000 stappen per dag). De mannen werd gevraagd om minder fysiek actief te zijn gedurende drie weken. Het doel? Statistieken maken duidelijk dat regelmatige lichaamsbeweging het risico op een aantal ziekten doet dalen, maar men kon nog niet bewijzen dat minder bewegen een directe impact had op het functioneren van het lichaam. Het resultaat was duidelijk. Na twee weken minder bewegen, zagen de proefpersonen hun buikvet (het vet aan de binnenkant van het abdomen) toenemen met 7%. En het is precies dat vet dat verantwoordelijk is voor een verhoogd risico op cardiovasculaire aandoeningen. Het vet mag niet verward worden met onderhuids vet dat tussen de huid en de spier zit. Dat vet stoort wel meer omdat het in het oog springt. Het onderhuids vet nam niet toe. De proefpersonen leken na drie weken niet dikker dan voordien.

Drie weken zonder sport verandert niet enkel de buik

Het buikvet is niet de enige parameter die drie weken lang geëvalueerd werd. De onderzoekers bestudeerden ook hoe de proefpersonen reageerden op voeding. Ook op dit vlak waren de onderzoeksresultaten duidelijk. Na drie weken zonder fysieke activiteit is het lichaam minder gevoelig voor insuline, het hormoon dat het suikergehalte in het bloed regelt. De hoeveelheid vetten in het bloed na een vetrijke maaltijd, neemt toe na de periode van inactiviteit. Het is dus niet zo dat het lichaam zich lang herinnert hoe actief het in het verleden was. Een paar inactieve dagen volstaan om een meetbaar effect te veroorzaken in het lichaamsgedrag. Maar het is ook zo dat de proefpersonen géén bovenmenselijke inspanningen leverden, minder dan twee uur sport per week, wat voor iedereen haalbaar is. Ook mensen die niet veel bewegen kunnen een kwartier of twintig minuten per dag aan lichaamsbeweging doen, toch!

Oorspronkelijk gepubliceerd op 25/03/2008 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 07/04/2015 - 16h56

Journal of the American Medical Association (19 maart 2008) ; www.webmd.com

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Buikvet: hoe raakt u het kwijt? Gepubliceerd op 08/02/2017 - 15h04

Buikvet of visceraal vet bevindt zich tussen de organen in onze buik. Dit vet verhoogt het risico op sterftegevallen door hart- en vaatziekten. Daarom raden we regelmatig aan om de taille in het oog te houden. Maar hoe raakt u dat buikvet kwijt, als...

Bewegen is goed tegen kanker! Geüpdatet op 19/07/2005 - 00h00

Sedentariteit bevordert niet alleen hart- en vaatziekten en diabetes, maar verhoogt ook het kankerrisico. Bewijs: lichaamsbeweging vermindert het aantal gevallen van colon- en borstkanker met minstens 20 %!

Buikvet: de waarheden Gepubliceerd op 25/08/2015 - 12h10

Een buikje? Diëten? Groene thee? Over het probleem van het buikje bestaan er veel misvattingen. Dit artikel onderscheidt het goede van het foute.

Meer artikels