Zin om te swingen? Haal dan uw golfstick boven!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/10/2011 - 14h31
-A +A

Regelmatig (opnieuw) bewegen na een hartaanval is absoluut noodzakelijk voor een goed herstel. Beleeft u daarnaast ook plezier aan regelmatig sporten, dan zult u er beslist baat bij hebben. U bent een groenliefhebber? Waag u dan eens aan golf!

PUB

Om uw levenskwaliteit te waarborgen na een infarct, moet u niet alleen geneesmiddelen nemen, maar ook enkele elementaire leefhygiëneregels naleven. Dat betekent concreet dat u naast een gezonde, afwisselende en evenwichtige voeding ook regelmatig (opnieuw) moet bewegen. Daar zijn twee goede redenen voor: sedentariteit schaadt de gezondheid en lichaamsbeweging is uitstekend, onder meer voor het hart.

Sedentariteit schaadt de gezondheid

We bewegen steeds minder en zitten de hele dag achter onze pc of in onze wagen. Da's jammer voor ons hart, want gebrek aan beweging verzwakt onze "motor". De reden is eenvoudig: het hart is een spier die training vergt, zo niet verliest de hartspier zijn contractievermogen: hij ontvangt en stuwt minder bloed van en naar het lichaam, voorziet de spieren en organen minder van zuurstof en recupereert trager bij een hartaanval.

Golfen is gezond

Niet alle sporten zijn aan te bevelen na een hartaanval. De grootste aanraders zijn uithoudingssporten, die regelmatige inspanningen vereisen, zoals lopen of zwemmen. Ook golfen is een geschikte sport. Nu de golfsport aan het democratiseren is, biedt hij tal van voordelen. Het is zowel een sport als een vorm van ontspanning, los van elke competitiegeest, die iedereen in eigen tempo kan beoefenen en waar geen scheidsrechter aan te pas komt. Fasen van langzaam en regelmatig lopen en inspannender (maar nooit brutale) bewegingen wisselen elkaar af. De golfsport biedt ook het voordeel dat hij kan worden beoefend in een natuurlijk en rustgevend kader, in de openlucht, wat bijzonder heilzaam is voor gestresste personen die zich moeilijk kunnen ontspannen met ademhalings- of relaxatieoefeningen. Ze vergeten hun eventuele zorgen en raken hun spanningen kwijt gewoon door zich te concentreren op hun golfparkoers. Bovendien is de golfsport voor iedereen geschikt: zowel voor mannen als voor vrouwen, zowel voor jong als oud (zelfs voor 65-plussers).

Initialement publié par Dr. Catherine Feldman, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 21/09/2004 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 03/10/2011 - 14h31

Informatie van de Franse Vereniging voor Cardiologie

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Welke sportdisciplines helpen tegen stress? Geüpdatet op 20/10/2015 - 09h14

Sport is een uitstekende activiteit om stress tegen te gaan en wordt aan iedereen aanbevolen om spanningen te verdrijven. Sommige lichamelijke activiteiten , zoals yoga of tai chi, zijn meer dan alle andere geschikt om tot rust te komen en van de str...

Fysieke inspanning: hoe raak ik kilo’s kwijt? Gepubliceerd op 28/04/2017 - 10h50

Het staat vandaag wetenschappelijk vast: regelmatig sporten of bewegen is gezond. Maar fysieke inspanning is ook een erg efficiënte manier om een slankere lijn te krijgen en zelfs om kilo’s kwijt te raken. Welke sporten zijn aanraders en welk effect...

Meer artikels