• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (1083)
  • Commentaren (0)

Zijn voedingssupplementen gevaarlijk?

Zijn voedingssupplementen gevaarlijk?

Verhogen antioxidanten de mortaliteit?

Meer bepaald verhoogt vitamine A de mortaliteit met 16 %, bètacaroteen met 7 % en vitamine E met 4 %.
Vitamine C en selenium daarentegen lijken geen risico in te houden.

Overdaad schaadt

De ruwe conclusie van die studie luidt dat antioxiderende supplementen niet zonder gevaar zijn voor de gezondheid. Als we echter de gehanteerde vitaminedosissen in de geanalyseerde studies van dichterbij bekijken, valt op dat ze meestal zeer hoog liggen en de aanbevolen dagdosissen - en dus de dosissen van de aangeboden supplementen - ruim overschrijden.
Zo gebruikte meer dan de helft van de studies dosissen van 20 of zelfs 30 mg bètacaroteen, terwijl de aanbevolen dagdosis slechts 6 mg bedraagt. Op dezelfde manier werd vitamine A in de helft van de gevallen bestudeerd in dosissen tot 25.000 IE, terwijl de aanbevolen dagdosis beperkt blijft tot 3.000 IE. Voor vitamine E bedroeg de dosis in de meeste gevallen ongeveer 500 IE (aanbevolen dagdosis: 12 IE).

Moraal van het verhaal: opgelet dat u de aanbevolen dosissen niet overschrijdt.
Antioxidanten zijn goed voor de gezondheid, op voorwaarde dat u zich niet bezondigt aan overdaad.
Daarnaast moet u ook op uw voeding letten, want die bevat soms ook hoge dosissen antioxidanten, vooral dan fruit, groenten en specerijen.

Een evenwichtige, afwisselende voeding levert alle vitamines en mineralen die ons lichaam nodig heeft, waardoor voedingssupplementen niet meer hoeven.

Artikel gepubliceerd door op 27/03/2007

Bronnen: Bjelakavic G. et coll., JAMA, 297 : 842-57, 2007.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Diëtetiek

Neem deel aan de meest actieve discussies