Zijn melk, yoghurt en plattekaas niet aan herwaardering toe?

Gepubliceerd door Dr Philippe Presles, adapté par Marion Garteiser, journaliste santé op 09/05/2014 - 11h28
-A +A

Sinds bewezen is dat er een verband bestaat tussen overmatig gebruik van dierlijke vetten en het risico op hart- en vaatziekten wordt er regelmatig met een beschuldigende vinger gewezen naar melkproducten.

De boodschap van een recente wereldtop over de gezondheidseffecten van yoghurt luidt echter dat we onderscheid moeten maken tussen magere melkproducten (melk, yoghurt, plattekaas of kwark), die goed zijn voor het hart naarmate we er meer consumeren, en vette melkproducten (kazen), waarvan het effect bij geringe consumptie neutraal is.

Yoghurt: één van de pijlers van een gezonde voeding

Tijdens een zeer recente top over de gezondheidseffecten van yoghurt werd benadrukt dat niet alle melkproducten gelijk zijn. Kaas eten we beter in kleine hoeveelheden, terwijl yoghurt naar hartenlust mag worden verorberd. Yoghurt bevat immers veel eiwitten, zeer weinig vetten en heel wat kostbare voedingsstoffen (onder meer calcium, fosfor, zink en vitamine B). Het regelt de eetlust en zou zelfs diabetes helpen te voorkomen.

We moeten meer melkproducten eten!

Maar dat is nog niet alles. Dankzij twee Franse studies zijn melkproducten stilaan aan herwaardering toe. De cohort MONICA (Monitoring of trends and determinants of cardiovascular disease) volgde in drie Franse regio’s een groep van 976 mannen tussen 45 en 65 jaar, en dat gedurende een periode van 15 jaar. Daaruit bleek dat mannen die meer verse melkproducten consumeerden (melk, yoghurt, plattekaas of kwark), minder vaak een metabolisch syndroom kregen (met een combinatie van verschillende cardiovasculaire risicofactoren: een hoog cholesterol- en triglyceridengehalte, een grote middelomtrek, een (te) lage bloedsuikerspiegel en een te hoge bloeddruk) dan mannen die het minst melkproducten innamen.

Een sterk daling van de mortaliteit over 15 jaar

De studies toonden ook aan dat mannen die het meest verse melkproducten consumeerden, ook het meest afwisselend aten (niet alleen voor melkproducten, maar ook voor groenten en fruit, brood, vlees en vis), en minder alcohol dronken. Deze afwisselende voeding leidde bij de deelnemers aan deze cohort tot een daling van de 15-jaarsmortaliteit met 59%.

Gepubliceerd door Dr Philippe Presles, adapté par Marion Garteiser, journaliste santé op 09/05/2014 - 11h28

Kai, SH. Eur J Prev Cardiol. 2013 Sep 3. Quotidien du Médecin, 17 januari 2014. 2ème sommet mondial sur les effets du yaourt sur la santé, 30 april 2014.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Het seizoen van de kazen komt eraan! Geüpdatet op 21/05/2013 - 09h47

In de lente zijn ook de kazen in de winkels en op de markt van de partij! Door de alomtegenwoordigheid van de voedingsindustrie vergeten we het misschien, maar ook de echte kazen hebben - net als groenten - hun seizoenen en die lopen tot in de herfst...

Minder vet eten in zes stappen Geüpdatet op 18/05/2009 - 00h00

Sommige vetten zijn dan wel goed voor onze gezondheid, maar ze bevatten hoe dan ook veel calorieën en zijn dus nefast voor wie aan het lijnen is. Dé grote vijand zijn de verborgen vetten in bereide gerechten. We geven u enkele tips mee om minder vet...

Meer artikels