• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (521)
  • Getuigenissen (0)

Zijn kinderen beïnvloedbaar? Niet meer of niet minder dan hun ouders…

Zijn kinderen beïnvloedbaar? Niet meer of niet minder dan hun ouders…

Een recente studie heeft aangetoond dat de aanwezigheid van tekenfilmfiguren op verpakkingen van ontbijtgranen de keuze van kinderen beïnvloedt. Wat kunnen we hieruit leren?

De invloed van fictieve figuren…

De studie bevestigt wat de meeste ouders – en alle marketingverantwoordelijken – al lang wisten: ontbijtgranen met de afbeelding van een tekenfilmfiguur geven een kind meer voldoening dan dezelfde ontbijtgranen uit een doos zonder tekenfilmfiguur. Dit gaat verder dan de keuze die in de winkel gemaakt werd: de kinderen beweerden dat de ontbijtgranen beter gesmaakt hadden als ze uit een doos kwamen die versierd was met de afbeelding van een tekenfilmfiguur.

 

Zowel over gezondheid als zoetigheden hebben de kinderen hun mening

De studie beperkte zich echter niet tot deze vaststelling. De onderzoekers noemden de ontbijtgranen in aanwezigheid van de kinderen soms "suikerhapjes" en soms "gezonde hapjes" . Globaal gezien, verklaarden de kinderen dat ze de voorkeur gaven aan de smaak van de "gezonde hapjes". Voor beide benamingen steeg de waardering van de kinderen wanneer een tekenfilmfiguur op de verpakking prijkte. De stijging was wel groter in het geval van de "gezonde hapjes". We stellen dus vast dat de kinderen de boodschap dat suiker slecht voor hen is, begrepen hebben. Wat dit betreft, is het onderzoek dus bemoedigend… ook al was de boodschap minder overtuigend dan de aanwezigheid van een fictieve figuur.

 

Artikel gepubliceerd door op 15/03/2011

Deze post maakt deel uit van de blog van Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste , Blog van de redactie

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming
Bekijk ook de andere blogposts :
Minder vette en zoete voedingsmiddelen voor onze kinderen?

Door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 25/01/2011 12:03

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

De WGO (Wereldgezondheidsorganisatie) organiseert in september een ontmoeting die zal gewijd zijn aan de preventie van niet-overdraagbare ziekten, zoals cardiovasculaire ziekten, diabetes of kanker. ...

Uw interactief gedeelte over gezondheid-van-het-kind

Neem deel aan de meest actieve discussies