Zeven tips voor een goede spijsvertering

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 07/10/2008 - 00h00
-A +A

Spijsverteringsstoornissen komen erg vaak voor: constipatie, zuuroprispingen, een gezwollen gevoel en andere maagstoornissen zijn problemen waar zowat iedereen af en toe mee te maken heeft. Het eetpatroon speelt een belangrijke rol bij spijsverteringsstoornissen. Wij geven u alvast zeven tips om de spijsvertering te vergemakkelijken.

1) Maaltijden opsplitsen

Een lege maag doet de pijn toenemen. Het volstaat om de voorkeur te geven aan verschillende kleine maaltijden per dag: drie maaltijden en twee lichte maaltijden (rond tien uur en rond vijf uur) en om de aanvoer van voedingsstoffen goed te verdelen over de dag.

2) Traag eten

Als men te snel eet, zit de maag met een massa voedingsmiddelen waar niet genoeg op gekauwd werd. Het resultaat is dat de voedingsstoffen niet voldoende in contact komen met de enzymen van de spijsvertering, wat het verteren bemoeilijkt en doet aanslepen. De maag moet meer en langer werken.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 07/10/2008 - 00h00 60 millions de consommateurs, Hors série 'Manger sain', september 2008.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Hulpmiddeltjes tegen slechte adem Gepubliceerd op 07/04/2014 - 12h59

Er zijn tientallen mogelijke oorzaken voor een slechte adem. Gelukkig bestaan er ook heel veel en vaak ook heel eenvoudige middeltjes om ervan af te raken.

Maagzuur en zure oprispingen: tips die helpen Gepubliceerd op 15/07/2013 - 14h31

Maagzuur, een branderig gevoel, zure oprispingen, het zijn onaangename symptomen van spijsverteringsproblemen. Heel wat mensen grijpen in eerste instantie naar antacida, maar daarna moeten recidieven voorkomen worden.

Reflux? Het avondmaal komt te laat! Geüpdatet op 24/10/2006 - 00h00

De klassieke raad die men aan patiënten geeft die last hebben van oprispingen, te weten; drie uur wachten tussen de tijd waarom men het avondmaal neemt en de bedtijd, blijkt bijzonder doeltreffend te zijn. Binnen dat interval kan het risico op reflux...

Meer artikels