• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Tips (0)

Zelfmassage op het werk

Zelfmassage op het werk

Kantoorwerk kan stresserend zijn!

We moeten ons concentreren op de computer, op onze verschillende taken, op deadlines... Op deze manier stapelen we in de loop van de dag heel wat spanningen op.

Waarom zouden we ons niet af en toe, om niet finaal door de knieën te gaan, een korte ontspanningspauze gunnen in de vorm van zelfmassage?

Massage tegen stress

Rugpijn, hoofdpijn, vermoeide ogen… Dat is vaak het lot van mensen die acht uren per dag voor hun computerscherm zitten. Wie het al ooit geprobeerd heeft, weet dat in dergelijke stresserende omstandigheden een goede massage in staat is om wonderen te verrichten.
Jammer genoeg beschikken we niet altijd over een professionele masseur!

Positief is wel dat we kunnen leren om onszelf te masseren. Een gemakkelijke oplossing die weinig extra moeite vraagt en die bovendien volledig gratis is. Denk eraan tijdens de middagpauze, op het einde van de werkdag of tussen twee dossiers. Die massage zal in elk geval uw doeltreffendheid ten goede komen.

Om niet te veel spanningen op te bouwen, kunt u er eventueel aan denken om regelmatig even recht te staan, om naar de koffieautomaat te wandelen of, waarom niet, om tijdens de middagpauze een korte wandeling te maken. Vermijd in elk geval om te lang en zonder te bewegen in dezelfde houding te blijven zitten.

 

Eenvoudige massages

De schouders en de nek
U hebt het wellicht al gemerkt: de dagelijkse spanningen hebben de slechte gewoonte om zich op te stapelen in de buurt van de schouders en in de nek.
Wat kunt u doen om de spanning te verlichten? Neem uw rechterschouder met de linkerhand vast en masseer in de richting van de schedelbasis.
Masseer de rechterkant van de nek, de schouder en ga verder langs de arm tot aan de elleboog. Ga langzaam terug tot de nek en herhaal deze bewegingen driemaal, alvorens u aan de andere kant hetzelfde doet.
Oefen vervolgens met de vingers lichte cirkelvormige drukbewegingen uit aan beide kanten van de wervelkolom en ga langzaam omhoog tot aan de schedelbasis.
En tot slot, neem uw linkerschouder vast met de rechterhand en de rechterschouder met de linkerhand, oefen kneedbewegingen uit en laat dan even los. Herneem de oefening en breid de kneedbewegingen uit tot de bovenarmen.

Het hoofd
Voelt u een lichte hoofdpijn opkomen, dan is het nu of nooit!
Leg uw handen plat op uw gezicht en ga omhoog naar de schedel, vervolgens naar de achterkant van het hoofd, de nek en de schouders.
Herhaal deze oefening zevenmaal.

De ogen
De computer vermoeit uw ogen. Prikkende ogen, zware oogleden zijn de symptomen…
Masseer ook dit deel van uw gezicht.
Wrijf uw handen warm tegen elkaar en leg ze daarna gedurende enkele seconden over uw gesloten ogen.
Herhaal dit enkele keren.
Vergeet ook niet om regelmatig uw ogen van het scherm af te wenden: een blik door het raam of even rond u kijken kan al voldoende zijn om de ogen een beetje te laten rusten.

De handen
De telefoon, de computermuis, het stuur van de auto: onze handen hebben heel wat te doen in de loop van een werkdag.
Om de belasting te verlichten, kunt u een hand op de rug van de andere leggen, vervolgens stevig masseren in de richting van de pols en dan zachtjes terugkomen.
Daarna neemt u de volledige hand stevig vast tussen handpalm en vingers.
Vervolgens neemt u elke vinger afzonderlijk vast en u oefent met de duim lichte drukbewegingen uit op de gewrichten.
Neem daarna de vingers een voor een aan de basis vast en laat ze door uw hand glijden.
Tot slot, wrijf met uw duim tussen de pezen op de rug van de hand.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/09/2013
Origineel artikel geschreven door op 28/04/2009

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Leer zelf je gezicht masseren!

  • Als we moe zijn, hebben we allemaal de neiging om met onze handen over ons gezicht te gaan. Het bewijst dat zelfmassage ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating