Zachte remedies tegen constipatie

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 09/06/2017 - 09h04
-A +A

Constipatie (minder dan 3 ontlastingen per week) komt heel veel voor. Zo’n 30% van de bevolking - drie keer meer vrouwen dan mannen - heeft er last van en de kwaal verergert nog met het ouder worden.

Hoe kunnen we een trage darmtransit op een niet agressieve manier verbeteren?

PUB

Traditionele geneeskunde

  • Osmotische laxeermiddelen (ze beperken de opname van water door de darmen).
  • Gomslijm (op basis van planten, houdt water vast). 
  • Paraffineolie (hecht zich rond de stoelgang en vergemakkelijkt zo de transit).
  • Drastische laxeermiddelen (van planten die het water in de darm aantrekken, alleen tijdelijk te gebruiken).
  • Zetpillen met glycerine.

Homeopathie

De homeopathische middeltjes hangen af van het type van constipatie.

  • Constipatie als gevolg van een te trage darmtransit: ze wordt veroorzaakt door een motorische stoornis van de darm. De symptomen zijn constipatie zonder aandrang ondanks volumineuze ontlasting: Bryonia 9 CH (droge en harde ontlasting), Graphites 9 CH (ontlasting bedekt met slijm), Natrum muriaticum 9 CH (droge en harde ontlasting), Opium 9 CH (zwarte en harde ontlasting).
  • Constipatie door evacuatiestoornissen: ze wordt veroorzaakt door een stoornis in het laatste deel van de darm. De symptomen zijn aandrang zonder resultaat: Nux vomica 9 CH (krampen), Silicea 9 CH (ontlasting zakt gedeeltelijk door het persen, maar stijgt dan weer).

Naturopathie

De remedies hangen af van de oorzaak van de constipatie. Dit zijn de meest voorkomende:

  • Voeding met te weinig rauwe vezels.
    Eet meer rauwkost en fruit, kies bij voorkeur voor volle granen en mijd geraffineerde producten. Mijd ook stimulerende  stoffen (koffie, thee, tabak, alcohol, chocolade, rood vlees, charcuterie…).
     
  • Te weinig drinken.
    Drink 1,5 tot 2 l water per dag, bij voorkeur lichtjes gemineraliseerd water zoals gefilterd kraantjeswater.
     
  • Te laag verbruik van vetzuren.
    Kies bij voorkeur voor plantaardige oliën (vierges, van de eerste koude persing), maar niet meer dan 3 eetlepels per dag.
     
  • Stress.
    Doe aan relaxatie, yoga…
     
  • Een emotioneel zware gebeurtenis, een reis of een tijdelijke verandering van keuken.

Hoe staat het met voedingssupplementen of laxerende planten?

  • Mild laxerend: malve of kaasjeskruid, witte malve, rosa damascena, zoethout.
  • Matig laxerend: lijnzaad, psyllium (vlozaad), ispaghul.
  • Sterk laxerend: senebladeren, bastjeshout.

Natuurlijke aanvullende methodes

  • Ga altijd op een vast tijdstip naar het toilet en zet een bankje onder uw voeten zodat uw benen wat hoger komen. Zo vormt de endeldarm 'één lijn' met de uitgang.
  • Drink ‘s avonds een glas groentesap en ‘s ochtends een glas fruitsap (pruimen en peren).
  • Neem een complex van omega 3, 6 en 9 (in capsules).

Initialement publié par Isabelle Eustache le 17/05/2011 - 10h18 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 09/06/2017 - 09h04

Secrets des médecines alternatives,  Uitgeverij Reader’s Digest.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Last van constipatie? Laat er uw leven niet door vergallen! Gepubliceerd op 26/05/2016 - 17h13

Iedereen heeft wel eens last van winderigheid of luie darmen. Het zijn op zich onschuldige ongemakken, maar ze kunnen best wel hinderlijk zijn en zelfs leiden tot complicaties. Het is dus belangrijk om een geschikte oplossing te vinden voor constipat...

Luie darmen Geüpdatet op 11/05/2006 - 00h00

Vezelarme voeding, maaltijden overslaan, uit het vuistje eten, vermageringsdiëten, stress, te weinig beweging: al die factoren vertragen de darmtransit. Constipatie is vaak onschuldig, maar de symptomen (gezwollen buik, winderigheid, buikpijn) kunnen...

Meer artikels