Wintersport: hoe het extra risico van beginners te beheersen?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door G. Leroy, gezondheidsjournalist op 17/01/2006 - 00h00
-A +A

Ook dit jaar zal het aantal wintersportongevallen vermoedelijk dalen. Dit goede nieuws mag echter geen reden zijn om minder waakzaam te worden. Vooral beginnende skiërs lopen een extra risico…

Sinds een paar jaar is het risico op skiongevallen lichtjes aan het dalen. Volgens de gegevens van "Médecins de montagne" (Frankrijk) ligt het risico lager dan drie ongevallen voor 1.000 skidagen. Sedert 1998 is het aantal knieverzwikkingen (behalve gescheurde kruisbanden, een ernstige verzwikking waarvan de frequentie omgekeerd neigt toe te nemen) aan het dalen, onder meer dankzij de "skibindingscampagne" in 2000. Het aantal beenbreuken en schedeltrauma's daarentegen stijgt momenteel. Sinds 1992 is de kans om tegen een obstakel aan te botsen drie keer verminderd, maar botsingen tussen skiërs nemen sinds 2001 toe en vertegenwoordigen ongeveer één op de tien ongevallen. De grootste risicogroepen zijn kinderen onder de elf jaar en 55-plussers.

Wat kunnen we doen tegen dit extra risico voor beginners of 'plantrekkers' met een slechte fysieke conditie?

Ook al blijft het aantal skiongevallen stabiel of heeft het zelfs de neiging om te dalen, toch wil "Médecins de montagne" de aandacht vestigen op de kwetsbaarste skiërs: beginners (minder dan zeven dagen praktijk) en "plantrekkers" met een slechte fysieke conditie. Beide types skiërs lopen immers twee keer meer risico op een ongeval dan de rest.Eerste tip: bereid u vóór uw vakantie fysiek voor. Ter plaatse is het aan te raden om skilessen te volgen, u systematisch op te warmen alvorens u op de piste te begeven en uw grenzen te respecteren. Om nog even terug te komen op de voorbereiding: ideaal is om het hele jaar door te sporten en er één maand voor uw vertrek een typische wintersport bij te nemen, zoals mountainbiken, rolleren, joggen en/of fitnessen. De meeste ongevallen zijn immers te wijten aan een slechte fysieke voorbereiding of aan vermoeidheid.

Andere praktische tips

  • Kinderen moeten altijd een helm dragen.
  • Zonnebril verplicht.
  • De bindingen moeten elk seizoen afgesteld worden door een professional, volgens de geldende normen.
Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door G. Leroy, gezondheidsjournalist op 17/01/2006 - 00h00 Persbericht van de Franse organisatie "Médecins de montagne" (Bergartsen), december 2005.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Aanbevelingen voor een geslaagde skivakantie Gepubliceerd op 02/02/2017 - 15h28

Een weekje skivakantie moet u niet improviseren, maar wel degelijk voorbereiden: reserveringen, bagage, uitrusting, maar ook en vooral een fysieke voorbereiding. En wanneer u ter bestemming aangekomen bent, moet u zich beslist houden aan drie belangr...

Meer artikels