Wintergroenten op duizend en één manieren

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diététicienne op 16/03/2016 - 10h26
-A +A

Volgende week begint de lente officieel. Maar we moeten toch nog even voortdoen met onze wintergroenten, want de eerste voorjaarsgroenten zijn er pas over een maand.

Het is goed mogelijk dat u stilaan uitgekeken bent op de wintergroenten. Maar misschien kent u ze wel niet allemaal of brengt u te weinig afwisseling in de bereidingswijze…

PUB

Groenten: klein overzicht per seizoen

De erwtjes, radijsjes en asperges zijn voor april. De eerste aubergines en tomaten mogen we in mei verwachten. Voor de komkommers en courgettes is het nog wachten tot in juni. Maar naast de drie vroege voorjaarsgroenten vindt u in de winkel natuurlijk ook andere groenten. Soms komen ze uit België, maar meestal toch uit het buitenland. Al deze groenten zijn in verwarmde serres geteeld en zelden in volle grond. Ze zijn dus allemaal veel te duur en de teeltwijze is helemaal niet milieuvriendelijk.

Wintergroenten leren bereiden, is dus zeker nuttig. Uw portemonnee en de planeet zullen er wel bij varen.

Pastinaak

Pastinaak lijkt wat op een witte wortel, maar is veel zoeter van smaak. Sommige variëteiten hebben zelfs een kruidig aroma. Maart is de laatste maand dat er nog pastinaak te krijgen is. Profiteer er dus van! De groente is bovendien makkelijk klaar te maken. Alle aardappelrecepten en wortelrecepten zijn geschikt voor pastinaak en u kunt ze op dezelfde manier klaarmaken: als puree, gratin, als soep of als bijgerecht bij gevogelte of een gebraad.

Pastinaak is vrij groot. Snij de groente dus eerst in reepjes of staafjes. Leg de gesneden stukjes wel in citroenwater, want pastinaak verkleurt.

U kunt de groente gaar stomen (8 tot 12 minuten), maar ook garen in kokend water of stoven in de pan (6 tot 10 minuten). Pastinaak bevat vrij veel koolhydraten (15%), vezels (3,4 g) en natuurlijk minerale zouten, maar ook antioxidanten.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diététicienne op 16/03/2016 - 10h26
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Pompoen: een sprookje... ook op ons bord! Gepubliceerd op 28/10/2016 - 16h41

Binnenkort is het Halloween en kunnen we weer eens verdwalen in de wereld waarin de pompoen koning is. Maar deze groente van de familie van komkommerachtigen heeft meer dan alleen maar een symbolische betekenis. Het is ook een voedingsmiddel vol goed...

Trucjes om uw kind fruit en groenten te laten eten Gepubliceerd op 21/02/2011 - 09h38

Kinderen halen vaak kun neus op als ze fruit voorgeschoteld krijgen en nog meer als het groenten zijn. Hieronder vindt u enkele tips en trucjes om ze meer te laten profiteren van deze op en top gezonde producten en dat zonder dat ze er erg in hebben.

Tien tips om meer groenten te eten Gepubliceerd op 01/12/2016 - 10h32

Amper 39% van de bevolking in België eet elke dag de aanbevolen hoeveelheid groenten . En u, weet u zeker dat u het quotum altijd haalt? Ziehier tien makkelijk door te voeren maatregelen om meer groenten op uw menu te zetten.

Meer artikels