• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Wieren: de groenten van de zee...

Wieren: de groenten van de zee... Wieren bevatten alle voedingsstoffen die de rijkdom van het watermilieu uitmaken. Deze "groenten van de zee" hebben dan ook vast en zeker een hoge voedingswaarde.

Typerend voor wieren is dat ze geen wortel, geen stengel en ook geen bladeren hebben. Ze worden traditioneel ingedeeld in blauwwieren (cyanophyta), roodwieren (rhodophyta), bruinwieren (pheophyta) en groenwieren (chlorophyta). De meeste wieren kunnen "natuur" verorberd worden, ook al eten we ze vooral zonder het te beseffen. Zo worden ze in de voedingsindustrie op grote schaal gebruikt als geleermiddel. Ze zijn dan ook terug te vinden in tal van magere of light melkproducten, waar ze de smeuïgheid van vet "imiteren". Het zijn de zogenaamde carragenanen, een bestanddeel van wieren, die voor dit effect zorgen.

In kleine dosissen

Wieren vormen in de keuken een rijk groentepalet. De meest gebruikte bij ons zijn: zeekraal, kombu, wakame, nori en dulse. Ze worden meestal verkocht in droge vorm en moeten na het weken gekookt worden in water. Ze kunnen gegeten worden in een salade of als garnituur, maar ook gebruikt worden om vlees-, vis- en rijstbereidingen te omwikkelen, zoals kool- of wijnbladeren, of om sushi's te bereiden. Toch is er wat de te gebruiken hoeveelheden betreft, een groot verschil met "aardgroenten". De individuele porties zijn immers gering (5-10 g), terwijl voor een klassieke groente gemikt wordt op 100 tot 300 g.

Omega-3, vitamines en mineralen

Wieren bevatten zoals alle groenten weinig calorieën en zijn rijk aan eiwitten, koolhydraten en vezels. Ze zijn ook één van de zeldzame overvloedige bronnen van omega-3-vetzuren, zozeer dat sommige producenten ze gebruiken om het voer van landdieren zoals kippen te verrijken met deze gezonde vetzuren. Wieren leven in zeewater en bevatten dan ook logischerwijze veel jodium. Bovendien bevatten ze flink wat calcium, ijzer, magnesium, zink, kalium en… natrium (ze zijn dus rijk aan zout). Ook hun vitamineprofiel is bijzonder flatterend: A, C, E, B1, B2, B6…

Artikel gepubliceerd door op 09/11/2004

Bronnen:

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Ananasdieet

  • Ananas heeft al decennialang de diepgewortelde reputatie een vrucht te zijn die de overtollige kilo's doet verdwijnen, ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating