PUBLICITÉ

Wiegendood: opgelet voor versleten matrassen

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door Danielle Pickman op 10/12/2002 - 00h00
-A +A

Volgens een Schots onderzoek zou het gebruik van een versleten matras het risico op wiegendood vergroten.

PUB

Wiegendood is de belangrijkste doodsoorzaak bij zuigelingen in de industrielanden. De frequentie wordt geraamd op 1 tot 3 per 1.000 geboorten. Wiegendood treft vooral zuigelingen van 2 tot 4 maanden.Eén van de belangrijkste bekende oorzaken is slapen op de buik. Daarom worden de ouders ertoe aangespoord hun kind op de rug te laten slapen. Die oorzaak van wiegendood is nu dan ook bijna verdwenen. Hoewel de frequentie van wiegendood sterk is gedaald, zijn er nog andere mogelijke oorzaken die niet goed gekend zijn: virale en bacteriële infecties, plotse stijging van de lichaamstemperatuur, gastro-oesofageale reflux (terugvloeiing van maaginhoud naar de slokdarm), apneu (ademhalingsstilstand), passief roken, hartafwijkingen, enz.In de context van de rol van het milieu gingen Schotse onderzoekers na of er eventueel een verband bestond met het gebruik van de matras. De auteurs onderzochten de toestand van de matras van het bedje van 131 zuigelingen die tussen januari 1996 en mei 2002 gestorven zijn aan wiegendood.Ze stelden daarbij vast dat zuigelingen die sliepen op een matras die reeds was gebruikt door een ander kind, meer risico liepen op wiegendood. Het verband was nog sterker als de matras van een andere woning kwam.Een versleten matras verhoogt dus significant het risico op plotse dood. Dat komt misschien door het feit dat de matras niet hard genoeg meer is zodat het hoofdje van de zuigeling er gemakkelijker in wordt “begraven”, met ademhalingsproblemen als gevolg.Om het risico dus te elimineren: voor elke baby een nieuwe matras!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door Danielle Pickman op 10/12/2002 - 00h00 Tappin D. et al. British Medical Journal, 325: 1007, 2002.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ