• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    6 mening
  • Commentaren (0)

Wie mag er eieren eten en wie niet?

Wie mag er eieren eten en wie niet?Je hoort nog altijd heel vaak dat mensen met te veel cholesterol weinig eieren mogen eten. Welnu, dat klopt niet. Allereerst geldt die regel alleen voor diabetespatiënten. Bovendien hebben nieuwe studies aangetoond dat eieren bij het ontbijt de totale dagelijkse calorie-inname helpen verminderen en ons zelfs doen vermageren...

Eieren bevatten veel cholesterol. Ja, maar...


Eieren, of liever: eigeel, zijn rijk aan cholesterol, dat is onbetwistbaar zo (ongeveer 225 mg cholesterol voor een middelgroot ei, d.w.z. 390 mg /100 g). Vandaar dat personen met te veel cholesterol lange tijd de raad kregen om hun eiconsumptie te beperken tot 3 per week. Sindsdien is uit studies gebleken dat het allemaal toch niet zo simpel ligt. Zo hebben eieren eigenlijk weinig effect op het cholesterolgehalte in het bloed (1). Ze beïnvloeden dan ook heel weinig het risico op hart- en vaatziekten. Vandaar dat eieren ondertussen weer hun plaats hebben gekregen in het anticholesteroldieet. De huidige aanbeveling luidt: tot 6 eieren per week, op voorwaarde dat u zuinig omspringt met verzadigde vetzuren en transvetzuren, en die zitten vooral in: rood vlees, kazen, room, boter, gebak en industriële koekjes.

Mag een eitje bij het ontbijt?


Wie eieren eet bij het ontbijt , neemt automatisch minder calorieën in bij de volgende maaltijden. Onderzoekers schotelden een aantal vrijwilligers een aantrekkelijk buffet voor, 3 uur nadat ze één van de volgende twee types ontbijt hadden genomen: 3 roereieren en ½ snede brood, of een stuk briochebrood en 200 g light kwark. Wie eieren at, nam 112 calorieën minder in bij het buffet dan de anderen, en 400 minder calorieën tijdens de 24 uur daarop (2). Eieren bij het ontbijt zorgen sneller voor een verzadigingsgevoel, waardoor u de rest van de dag automatisch minder calorieën inneemt.

Artikel gepubliceerd door op 03/05/2010

Bronnen: (1) Gray J. et coll., British Nutrition Foundation Nutrition Bulletin, 34: 66-70, 2009. (2) Ratliff J. et coll., Nutr. Res. 30 (2): 96-103, 2010. (3) Vander W. et coll., International Journal of Obesity, 32 (10): 1545-51, 2008. (4) Djoussé L. et coll., Am. J. Clin. Nutr., 87: 964-9, 2008.

Vindt u het artikel interessant?