Wie kilo’s kwijt wil, moet vooral niet diëten!

Geüpdatet door gezondheidsjournaliste op 26/05/2015 - 15h02
-A +A

Nu de vakantie voor de deur staat, doen de diëten weer hun intrede in de vrouwenbladen. Maar welk dieet moeten we kiezen? Geen enkel, antwoordt voedingsdeskundige Patrick Van Alphen resoluut.

Diëten is de beste manier om te verdikken

Vraag alle voedingsdeskundigen die mensen met obesitas behandelen naar hun mening over diëten en ze zullen bijna allemaal hetzelfde antwoorden: hun patiënten hebben een hoop diëten uitgeprobeerd, maar zijn er niet mee vermagerd. Integendeel zelfs! Kuren veronderstelt dat u tijdelijk een inspanning leveren, maar daarmee kunt u geen blijvend gewichtsverlies bereiken!

Laat u dus niet verleiden door wonderdiëten die u een gewichtsverlies van vijf kilo in twee weken beloven.

 

Beter leren eten

De enige manier om eens en voorgoed uw overtollige kilo’s kwijt te raken is uw eetgewoonten herzien, bewegen en geduld oefenen. Als u nog geen 40 jaar bent, kunt u door andere en betere eetgewoonten op een gewichtsverlies van twee tot vier kilo per maand hopen. Als u ouder bent, op één tot twee kilo. Om nog meer te vermageren moet u zichzelf te veel beperkingen opleggen en zult u gegarandeerd weer bijkomen zo gauw u weer normaal gaat eten.

Maar wat moeten we verstaan onder "goed eten"? Volgens Patrick Van Alphen moeten we daarvoor terugkeren naar de voeding van onze voorouders. Wat houdt dat in?

  •  ‘s Morgens eten als een koning: het ontbijt moet de stevigste maaltijd van de dag zijn (volkorenbrood, eieren, omega 3, ham, melkproducten).
  •  ‘s Middags eten als een prins: het middagmaal is een volwaardige maaltijd die bestaat uit vlees, groenten en - met mate - zetmeelhoudende producten.
  • ‘s Avonds eten als een bedelaar: het avondmaal moet licht zijn en mag geen zetmeelhoudende producten bevatten. ’s Winters kan dat een soep van groene groenten zijn met wat vlees en een paar sneetjes volkorenbrood, ’s zomers een gemengde salade.

Daarnaast moet u ook de gewoonte aannemen om alles wat suiker bevat uit uw voeding te bannen.

$$Om te vermageren moet u bewegen en nog eens bewegen!

Goed eten volstaat niet om de kilo’s te zien slinken. U moet de opgenomen calorieën ook verbranden. Dat betekent daarom niet dat u zich moet inschrijven in een fitnesscentrum als joggen op de loopband of in groep zweten uw ding niet is.

U kunt ook heel simpelweg de gewoonte aannemen om het u in uw dagelijkse leven iets minder makkelijk te maken:

  • Ga met de fiets of te voet naar het werk,
  • Neem de lift niet meer,
  • Maak in het weekend lange wandelingen of fietstochten,
  • Waarom niet de rollerskates aanbinden, enz.

Kortom, grijp elke kans om te bewegen. Ideaal is volgens dr. Van Alphen om u een hometrainer aan te schaffen en voor het televisiescherm te fietsen. Het zal al heel gauw een gewoonte worden en u zult niet eens het gevoel hebben dat u werkt.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 30/04/2012 - 10h46 en geüpdatet door gezondheidsjournaliste op 26/05/2015 - 15h02

Patrick Van Alphen, voedingsdeskundige in het Brussels Weight Loss Center CHU Saint-Pierre

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
Rommeny

Wat als men wel boven de 40 is?

PUB
Lees ook
Jojodiëten: de weegschaal als vijand nr. 1 Gepubliceerd op 05/05/2015 - 16h06

Wie heeft er niet al eens enkele overtollige kilo’s willen kwijtraken? Dat op zich is niet zo moeilijk, alleen komen ze er soms in geen tijd weer bij… Dat is het beruchte jojo-effect : vermageren om nog makkelijker te verdikken.

Diëten: wat is een gevaarlijk dieet en waarom? Geüpdatet op 30/04/2014 - 12h02

In de lente zijn allerlei diëten waarmee we nog snel enkele kilo’s willen kwijtraken voor de zomer heel populair. Al deze snelle vermageringskuren, of crashdiëten zijn gevaarlijk. Ze effenen allemaal het pad voor obesitas. Sommige kunnen zelfs onze g...

Het is lente, de tijd van de voorjaarskuren... Gepubliceerd op 18/03/2014 - 09h30

Het is weer zover! De chocolade van de paashaas is nog niet goed uit de etalages van de bakkers en patisserieën, of lente, het seizoen van de voorjaarskuren trekt alweer op gang.

Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect! Geüpdatet op 20/12/2010 - 00h00

Als iemand stopt met diëten komen de kilo's er nadien meestal weer bij. Soms valt de kuurder zelfs terug op zijn begingewicht, als het al niet meer is. Dat hoeft nochtans niet. Als u uw eetgewoontes na een dieet een beetje aanpast, kunt u gewichtstoe...

Meer artikels