• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (994)
  • Commentaren (0)

Werkt vitamine B9 preventief tegen gehoorverlies?

Werkt vitamine B9 preventief tegen gehoorverlies?
Naarmate we ouder worden, verliezen we elke dag trilhaarcellen, die geluidssignalen doorsturen naar de hersenen. Uit een Nederlandse studie blijkt dat een hoge inname van vitamine B9 dit verschijnsel zou kunnen vertragen.

Gehoorverlies is onvermijdelijk met ouder worden, maar kan wel afgeremd worden, onder meer door overmatige blootstelling aan lawaai (discmen met te hoog geluidsvolume, oorbescherming bij werken in een lawaaierige omgeving enz.) te vermijden. Ook voeding zou merkwaardig genoeg bescherming kunnen bieden, vooral dan foliumzuur, beter bekend als vitamine B9 of als folaten.

Dé vitamine voor zwangere vrouwen

Een toekomstige mama moet voldoende folaten innemen bij de bevruchting en bij het prille begin van de zwangerschap. Folaten verminderen immers significant de risico's op groeiachterstand of zware misvormingen bij de baby. Die misvormingen ontstaan tijdens de eerste vier weken van de zwangerschap, wanneer de toekomstige
moeder vaak nog niet weet dat ze een kindje verwacht. Vandaar dat het belangrijk is dat ze voldoende folaten inneemt VOOR de zwangerschap, door veel groenten en fruit te eten (jawel, daar zijn ze weer!), eventueel aangevuld met supplementen.

Folaten zijn echter niet alleen zinvol voor zwangere vrouwen. Steeds meer studies benadrukken het belang van deze vitamine voor de gezondheid van de slagaders. Folaten verminderen immers samen met vitamine B12 en B6 de hoeveelheid homocysteïne in het bloed. Dit aminozuur wordt beschouwd als agressief voor de bloedvaten, en precies op dat gevaar wijzen de onderzoekers van de Universiteit van Wageningen en van het universitaire ziekenhuis van Maastricht in Nederland.

Vorige pagina

Artikel gepubliceerd door op 16/01/2007 - 00:00

Bronnen: Durga J et al. Ann Intern Med. 2007 Jan 2;146(1):1-9.

Vindt u het artikel interessant?
 
Becommentarieer dit artikel 
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub