• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Werelddag Tegen Tabak: en als u er nu eens van profiteerde om te stoppen met roken?

Werelddag Tegen Tabak: en als u er nu eens van profiteerde om te stoppen met roken? Tabak is de belangrijkste doodsoorzaak in België. Een alarmerende vaststelling die we beter nog eens herhalen enkele dagen na de Werelddag Tegen Tabak. Zin om te stoppen met roken?

Roken is slecht voor de gezondheid, daaraan twijfelt niemand nog. Sommige van onze politici zijn zelfs enorm begaan met de problematiek. Drie dagen voor de Werelddag Tegen Tabak (die plaatshad op 31 mei) zegden Nicole Maréchal en Thierry Detienne, de ministers van Volksgezondheid van respectievelijk de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, hun volledige steun toe aan de oprichting van het Antitabaksfonds. Dit Fonds zal de acties van de verschillende machtsniveaus die bevoegd zijn voor volksgezondheid moeten coördineren, om zo een totaalaanpak te stimuleren. We herinneren eraan dat stoppen met roken snelle en aanzienlijke voordelen oplevert:

  • slechts 8 u. na uw laatste sigaret te hebben uitgeduwd, wordt het zuurstofgehalte in uw bloed weer normaal,
  • na 24 u. daalt het koolstofmonoxidegehalte tot een normaal niveau,
  • na 48 u. verdwijnt de nicotine geleidelijk,
  • na 3-9 maanden verbetert de ademhaling: minder hoesten, minder piepende adem,
  • na 1-3 jaar daalt de kans op hart- en vaatziekten,
  • na 5 jaar daalt de kans op een herseninfarct met 50 %,
  • na 10 jaar daalt de kans op longkanker eveneens met 50 %,
  • na 15 jaar is het hartziekterisico niet langer hoger dan bij niet-rokers.
Onbetwistbare voordelen dus! Op korte, middellange én lange termijn. En dan hebben we het nog niet over de betere werking van de zintuigen (smaak, reuk) en de flinke besparingen!

Wilt u stoppen met roken...

  • streef dan naar een evenwichtige voeding, met veel fruit, groenten, vezels enz. Wees daarentegen zuinig met suikers, vetten, alcohol en opwekkende dranken (koffie, thee enz.),
  • doe aan sport,
  • krijgt u ineens veel zin om een sigaret op te steken, probeer dan altijd enkele minuten te wachten: het zal beslist overgaan,
  • laat u eventueel volgen door een arts,
  • draag nicotinepleisters of gebruik antitabakkauwgom. Vraag advies aan uw apotheker...
  • ineens stoppen blijkt gemakkelijker te zijn dan geleidelijk,
  • verwen uzelf met een boek, een lekker etentje of zelfs een korte vakantie... Tenslotte hebt u flink wat geld bespaard!
  • een kostbare tip: raadpleeg de site www.stopsmoking.be. U vindt er een heleboel tests, trucs, tips en andere actieplannen om voorgoed te stoppen met roken. De site stelt bijvoorbeeld zeer concrete oplossingen voor: hoe moet u uw trek in een sigaret onderdrukken, wat moet u doen als u naast een roker zit, hoe moet u vermijden dat u opnieuw begint enz. Kortom, een echte informatiegoudmijn. Tot slot nog dit: het kan een cliché lijken, maar het is maar al te waar: de beste manier om te stoppen is er nooit mee beginnen. Een oplossing die haar deugdelijkheid bewezen heeft...

Artikel gepubliceerd door op 10/06/2003

Bronnen: www.stopsmoking.be; www.dhnet.be.

Vindt u het artikel interessant?