Welke voedingsmiddelen kunnen helpen bij erectiestoornissen?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 20/01/2016 - 09h29
-A +A

Erectiele disfunctie, in de volksmond beter bekend als impotentie, komt bij mannen vrij veel voor. De kans dat ze er last van krijgen, neemt ook toe naarmate ze ouder worden. Maar misschien kan een voeding die rijk is aan bepaalde voedingsstoffen het gevaar bezweren?

Flavonoïden in fruit tegen erectiestoornissen

Erectiele disfunctie is de verzamelnaam voor alle erectieproblemen waarmee mannen kunnen kampen. Het is een veel voorkomend fenomeen: uit een studie waarin 25.000 mannen ongeveer tien jaar lang werden gevolgd, blijkt dat meer dan 35% van de mannen in die periode klachten kreeg.

De studie deed onderzoek naar manieren om erectiestoornissen te voorkomen. De oorzaken van erectiestoornissen zijn divers, maar ze hebben vooral te maken met de gezondheid van het vaatstelsel. Tijdens de studie vergeleken de onderzoekers de eetgewoonten van de deelnemende mannen.

Ze stelden vast dat de mannen met de grootste consumptie van bepaalde antioxidanten opvallend minder last kregen van erectiestoornissen dan de mannen met de laagste consumptie. Het ging om heel specifieke voedingsstoffen: flavonen, flavononen en anthocyanen. Deze stoffen zitten in fruit - vooral in rood en donker fruit – en in citrusvruchten. De daling van het risico bedroeg 11 tot 16%, afhankelijk van de antioxidanten die onderzocht werden.

Antioxidanten en de gezondheid van onze bloedvaten

Het resultaat van deze studie is geen echte verrassing, omdat het beschermend effect van antioxidanten op de gezondheid van onze bloedvaten al langer bekend is. Maar het specifieke effect ervan op erectiestoornissen was nog nooit eerder onderzocht. De onderzoekers vermelden ook de vijf beste leveranciers van antioxidanten die erectiestoornissen kunnen helpen tegengaan:

  • Aardbeien
  • Blauwbessen
  • Rode wijn
  • Appelen en peren
  • Citrusvruchten.

Toch een kanttekening hierbij: rode wijn bevat inderdaad antioxidanten, maar overdadig alcoholgebruik is dan weer een belangrijke oorzaak van hart- en vaatproblemen.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 20/01/2016 - 09h29

Cassidy, A. et al., Am J Clin Nutr doi: 10.3945/acjn.115.122010

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Fruit: vrouwen een stapje voor op de mannen... Geüpdatet op 22/05/2007 - 00h00

De Luikse ELAN-studie toont opnieuw aan dat vrouwen meestal meer fruit (maar niet meer groenten) eten dan mannen. Toch blijven ook de vrouwen ver van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit verwijderd. Dit heeft tot gevolg dat de antioxidante besc...

Moeten we extra antioxidanten innemen? Geüpdatet op 12/10/2009 - 00h00

Te weinig antioxidanten innemen zou een verhoogd risico geven op kanker en cardiovasculaire aandoeningen. Hoe kunnen we meer van deze kostbare stoffen in onze voeding krijgen en moeten we supplementen van antioxidanten gaan nemen om ons te beschermen...

Bescherm uw ogen, breng kleur op je bord! Gepubliceerd op 08/02/2017 - 11h49

Rood, groen, geel en het mooie paars van aubergines… Fruit en groenten eten is de beste manier om kleur te brengen op uw bord. Het is op de koop toe een gouden tip van de Brailleliga om uw ogen te beschermen.

Meer artikels