Welke spieren beschermen de knie tijdens het skiën?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/02/2016 - 11h42
-A +A

In dit wintersportseizoen kan het geen kwaad om sporters er op te wijzen dat skiën een gevaarlijke sport is en blijft, hoeveel ervaring men ook heeft.

Een minimum aan voorbereiding is altijd aangewezen.

PUB

Ski, blessures en gezondheid van de knie

Skiën is een sport die men vaak maar één keer per jaar beoefent, maar toch zorgt de wintersport voor heel wat ernstige blessures.

Een verzwikte knie met gescheurde ligamenten bijvoorbeeld, is niet niets. Het is een blessure die levenslange gevolgen kan hebben.

Maar hoe kan je een dergelijke blessure voorkomen? In het algemeen raadt men aan om de dijspieren te trainen zodat de knie in alle omstandigheden goed gesteund wordt.

In de praktijk betekent dat trainingsoefeningen zoals squats (de knieën buigen en weer strekken, meestal met een gewicht op de schouders), het opheffen van de benen met weerstand of een oefening waarbij men de stoelpositie aanneemt (de benen in een hoek van 90° met de rug tegen een muur en de positie zo lang mogelijk aanhouden).

Is dat nuttig? Zeer zeker wel, stevige quadricepsen, de vierkoppige dijspieren, helpen bij het nemen van bochten en het opvangen van schokken. Maar voor stabiele knieën is er meer nodig dan dat.

Het kniegewricht

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten situaties.

Bij extensie of gestrekte benen, zijn quadricepsen niet van veel nut. Het kniegewricht wordt geblokkeerd door verschillende ligamenten en de gewrichtsknobbels van de femur die als een zuignap op de meniscus zitten.

Alles zit vast. Het systeem is zo solide dat bij een ongeval het het scheenbeen is dat breekt.

Alles verandert wanneer de knie geplooid is. Bij een buiging tussen 20° en 120° neemt de stabiliteit af en neemt de bewegingsvrijheid van de gewrichten in dezelfde mate toe. De ligamenten geven de gewrichten meer ruimte en de knie houdt vooral stand dankzij de omliggende spieren.

En het is in die positie dat de knie zich het vaakst bevindt.

Initialement publié par Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist, met de hulp van Dr. Daulouède le 02/01/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 03/02/2016 - 11h42
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Verwen uw knieën! Geüpdatet op 29/03/2005 - 00h00

Bijna één op de vier patiënten met knieartrose heeft in het verleden zijn voorste kruisband gescheurd, één van de belangrijkste knieligamenten. Is er hier sprake van een oorzakelijk verband?

Welke sporten voor beschadigde knieën? Gepubliceerd op 17/06/2016 - 11h06

Mensen met knieproblemen mijden beter bepaalde sporten. Maar in het andere uiterste vallen en niets meer doen, is ook niet goed. Bewegen is van cruciaal belang om onze gewrichten soepel te houden! Hieronder vindt u enkele sporten die wel kunnen.

Skiën: dodelijk voor de knieën! Gepubliceerd op 07/01/2014 - 11h16

Vroeger liepen wintersporters het risico een been te breken. Vandaag zijn breuken zeldzamer geworden, maar zijn het de knieën die het moeten ontgelden!

Meer artikels