Welke planten, kruiden en levensmiddelen helpen tegen veroudering?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 05/05/2015 - 12h57
-A +A

Om de veroudering van het lichaam tegen te gaan bestaan er planten, levensmiddelen en kruiden met belangrijke antioxidante eigenschappen. Welke producten bevatten de meeste antioxidanten?

Planten, antioxidanten en onze gezondheid

Levensmiddelen en planten kunnen op twee manieren werken. Ofwel zijn ze zelf rijk aan antioxidanten, of ze ondersteunen ons eigen intern antioxidant systeem. Ter herinnering: antioxidanten zijn stoffen die door onze voeding worden geleverd, maar die ook door ons eigen lichaam geproduceerd worden. Ze beschermen ons tegen de vrije radicalen, dat zijn stoffen die het verouderingsproces versnellen. Door die levensmiddelen regelmatig op ons menu te zetten, kunnen we de veroudering van ons lichaam beter bestrijden.

Denk er wel om dat deze eetwaren, kruiden en planten, hoe goed hun werking ook is, gepaard moeten gaan met een gevarieerde en evenwichtige voeding. Het heeft dus geen zin om hopen pruimen of spinazie te gaan eten en andere levensmiddelen links te laten liggen.

De planten met de sterkste antioxidante werking

  • Thee
  • Ginkgo biloba
  • Ginseng

De levensmiddelen met de meeste antioxidante stoffen

  • Gedroogde pruimen, pruimen
  • Rozijnen, donkere druiven
  • Bosbessen, braambessen, frambozen, aardbeien, kersen
  • Kiwi's
  • Roze pompelmoes
  • Look
  • Boerenkool, spruitjes
  • Spinazie
  • Broccoli
  • Rode bieten
  • Rode paprika's
  • Uien

De kruiden met de meeste antioxidante stoffen

  • Gember
    Kurkuma
    Zwarte peper
    Nootmuskaat
    Vanille
Oorspronkelijk gepubliceerd op 28/08/2007 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 05/05/2015 - 12h57

Isabelle Delaleu, Anne Dufour et Muriel Gaudin, "100 réflexes pour rajeunir en beauté", éditions Leduc.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Pruimen zijn niet te versmaden! Gepubliceerd op 16/09/2015 - 12h24

De pruim is ongetwijfeld één van de makkelijkst te consumeren vruchten. U kunt ze overal meenemen, puur voor de trek én voor de vorm. Bovendien is ze een uitstekende remedie tegen luie darmen.

Bescherm uw ogen, breng kleur op je bord! Gepubliceerd op 08/02/2017 - 11h49

Rood, groen, geel en het mooie paars van aubergines… Fruit en groenten eten is de beste manier om kleur te brengen op uw bord. Het is op de koop toe een gouden tip van de Brailleliga om uw ogen te beschermen.

Hebt u antioxidanten nodig? Geüpdatet op 09/03/2009 - 00h00

Iedereen weet onderhand wel dat antioxidanten goed zijn voor onze gezondheid en dat we ze best in grote hoeveelheden opnemen. Maar veel verder dan dat reikt onze kennis vaak niet... Tijd dus voor een woordje uitleg.

Pruimenrecepten voor luie darmen Geüpdatet op 08/01/2008 - 00h00

Onze darmen hebben het de voorbije weken zwaar te verduren gehad door het tekort aan vezels. Een kleine pruimenkuur zal ze zeker geen kwaad doen. Maar het hoeft niet altijd compote te zijn. Er zijn nog heel wat andere manieren om pruimen klaar te mak...

Meer artikels