Welke oefeningen om het perineum te versterken?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 09/03/2017 - 16h52
-A +A

Het oefenen van de spieren van het perineum is belangrijk. Het doel, incontinentie voorkomen!

Hoe kan men de bekkenbodemspieren versterken en welke oefeningen kan men doen om het perineum te versterken?

PUB

Tegen incontinentie: doe oefeningen om de bekkenbodemspieren te versterken

Hoe kan u het risico om incontinent te worden beperkt worden? Door de spieren van de perineum te versterken en te trainen.

Zwangerschap en bevalling verzwakken de spieren, maar eens de vijftig jaar voorbij, draagt de menopauze bij tot het verzwakken de bekkenbodem.

Train de spieren daarom zoveel je kan, regelmatig, om ze in goede conditie te houden en om het risico op incontinentie te reduceren.

Sommige klassieke oefeningen doen ook de bekkenbodemspieren werken

Als u aan fitness doet, dan zullen sommige oefeningen die vooral een beroep doen op de been- en de buikspieren, automatisch ook min of meer het perineum laten samentrekken. Doe ze zo vaak als u kunt. Om welke oefeningen gaat het?

  • De oefeningen die de adductorspieren (aan de binnenzijde van de dijen) trainen: ga op uw rug liggen, spreid de benen en breng ze vervolgens weer samen terwijl u de buikspieren samentrekt.
     
  • Oefeningen die de bilspieren trainen: op handen en knieën, brengt u een been, gebogen of gestrekt zijwaarts en vervolgens weer naar het lichaam toe.
     
  • De oefeningen die de adductor en abductor trainen: op de rug, de benen gebogen en uit elkaar, het bekken van de grond, brengt u de knieën naar buiten en brengt ze terug zonder de voeten te bewegen.

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 09/12/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 09/03/2017 - 16h52

Lydie Raisin, 'En forme jusqu'à 100 ans', Uitgeverij Leduc.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
4 oefeningen om uw rug te ontlasten Gepubliceerd op 26/09/2014 - 11h52

Onze rug wordt op elk ogenblik belast. Hij moet dan ook ontzien, ontlast en verzorgd worden. Denk eraan uw rug recht te houden en regelmatig uit te rekken. We stellen u enkele oefeningen voor die u zo dikwijls als nodig kunt herhalen. En tot slot: be...

Versterk uw rugspieren Geüpdatet op 09/05/2011 - 11h30

Een sterke rug vormt de basis voor een duurzamere gezondheid en een mooi figuur. Hier enkele oefeningen die uw rug versterken. Bij aanvang 2 tot 3 keer per week uit te voeren. Daarna 1 tot 2 keer om te onderhouden. En steeds als de behoefte ernaar zi...

Meer artikels