• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    6 mening
  • Commentaren (0)

Welke lichaamsoefeningen zijn goed tegen cellulitis?

Welke lichaamsoefeningen zijn goed tegen cellulitis?

Lichaamsbeweging is een van de wapens om cellulitis te bekampen. Maar wat zijn de meest efficiënte oefeningen  om van de ontsierende zones in de dijen, billen en heupen af te raken? Hieronder vindt u een klein programma met oefeningen en tips om uit te testen om van de sinaasappelhuid te voorkomen of kwijt te raken.

 

Cellulitis, een typisch vrouwelijk kwaaltje

Cellulitis is eigenlijk een ophoping van vet ter hoogte van de billen, de dijen en de heupen. Het is een typisch vrouwelijk fenomeen dat te maken heeft met hormonen en dat fysiologisch dient om reserves van energie aan te leggen met het oog op mogelijke zwangerschappen en de borstvoeding.
Maar vandaag vergt onze levenswijze niet langer zulke vetreserves en willen we allemaal verlost worden van het minste spoortje vet. De voeding speelt natuurlijk een belangrijke rol: hoe vetter en overvloediger onze maaltijden, hoe meer kilo's erbij komen en hoe gemakkelijker we een sinaasappelhuid kweken, en de meeste vrouwen vinden dat een weinig fraai gezicht. Maar ook bewegen is een belangrijk aspect in de strijd tegen cellulitis.

Sporten tegen cellulitis

Alle lichamelijke activiteiten en vormen van sport zijn goed om cellulitis tegen te gaan. Maar sommige oefeningen zijn doeltreffender dan andere. Het gaat natuurlijk om die oefeningen die de billen en de spieren van de heupen en dijen meer doen werken. Hoe meer deze spieren moeten werken, hoe vlugger ze ook energie uit de onderliggende vetlagen zullen halen.

Drie simpele oefeningen om cellulitis te bestrijden

Ga op handen en voeten zitten en laat uw gewicht op uw voorarmen rusten. Strek één been en til het zo hoog mogelijk op. Blijf 8 seconden in die houding zitten. Wissel van been en herhaal de oefening. Doe deze oefening 8 keer per been en wissel af met reeksen van de derde oefening (op uw zij liggend het been omhoog brengen en laten zakken).
Ga in dezelfde houding zitten, hou uw been gestrekt in de lucht en beschrijf kleine cirkels, eerst in de ene richting, daarna in de andere. Doe deze oefening ook 8 keer, afwisselend met het rechter- en het linkerbeen.

Ga op uw zij liggen - het lichaam in een mooie rechte lijn, het bekken gestrekt. Breng uw onderbeen gestrekt naar boven en laat het daarna weer zakken, maar zonder uw bekken te bewegen. Als uw bekken mooi recht is, zal u uw been niet al te hoog kunnen optillen en zal het snel blokkeren. Doe deze oefening 8 keer per been en wissel deze reeks af met reeksen van de eerste oefening (been achterwaarts gestrekt 8 seconden in de lucht).

Het is natuurlijk belangrijk om alle lichaamspieren te laten werken, d.w.z. dat deze oefeningen tegen cellulitis geïntegreerd moeten worden in een algemeen, programma van lichamelijke activiteit.

Artikel gepubliceerd door op 19/08/2008

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Hoe krijgt u cellulitis weg?

  • Bent u uw sinaasappelhuid beu? Er zijn veel producten of oplossingen op de markt om cellulitis te bestrijden. Dit korte ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating