Welke levensmiddelen zijn goed voor de ogen?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 15/07/2013 - 11h16
-A +A

Onze voeding beïnvloedt ook ons gezichtsvermogen. Omega 3, vitamines, pigmenten en andere antioxidanten zijn voedingsstoffen die de goede werking van onze oogcellen waarborgen. Waar zitten ze in en wat moeten we eten om goed te zien?


PUB

Vitamine A: onmisbaar voor het netvlies

Het netvlies bestaat uit specifieke kegel- en staafvormige cellen. Die zetten het binnenkomende licht om in zenuwimpulsen die door de hersenen in beelden worden vertaald. De kegeltjes (ze regelen het zicht bij daglicht) en staafjes (voor nachtzicht) hebben vitamine A nodig om behoorlijk te kunnen werken.

Vitamine A is dus van vitaal belang voor het dag- en nachtzicht en om het oog makkelijk aan de duisternis te laten wennen. Het zorgt ook voor een goede bevochtiging van het oog en voorkomt droge ogen.

Droge ogen, cataract, OMD, enz.
Een tekort aan vitamine A kan symptomen veroorzaken zoals een minder scherp zicht en droge ogen. Het kan ook cataract en ouderdoms- of leeftijdsgebonden maculadegeneratie in de hand werken ( OMD, een aandoening die het centrale gedeelte van het netvlies aantast).

Welke eetwaren bevatten veel vitamine A?
Eet regelmatig eieren (vitamine A zit vooral in de dooier), rundlever, boter, vlees, vis, maar ook wortelen, tomaten, abrikozen, spinazie, pompoenen, kropsla, paprika’s, meloen, enz.

Bètacaroteen, precursor van vitamine A

Bètacaroteen of provitamine A is erg belangrijk voor het gezichtsvermogen. Het antioxidant is namelijk een precursor (uitgangsstof) van vitamine A.

Eet meer kleur!
Carotenoïden, en bètacaroteen is daar een van, zijn gele of oranjekleurige pigmenten die de groenten en het fruit hun kleur geven. Eet dus regelmatig wortelen, abrikozen, zoete aardappel, mango’s, papaja’s, tomaten, maar ook spinazie, peterselie, broccoli, enz.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 15/07/2013 - 11h16

« Lutein + zeaxanthin and omega-3 fatty acids for age-related macular degeneration: the Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) randomized clinical trial. », JAMA. 2013 May 15;309(19):2005-15. doi: 10.1001/jama.2013.4997. Loskutova E, et al., « Macular pigment and its contribution to vision », Nutrients. 2013 May 29;5(6):1962-9. doi: 10.3390/nu5061962. Koushan K. et al., « The role of lutein in eye-related disease », Nutrients, 2013 May 22;5(5):1823-39. doi: 10.3390/nu5051823. - Marie Millet, « Les antioxydants, élixir de jeunesse ? », Editions Vuibert. « Lutein/Zeaxanthin for the Treatment of Age-Related Cataract: AREDS2 Randomized Trial Report No. 4. », JAMA Ophtalmol., 2013 May 5:1-7. doi: 10.1001/jamaophthalmol.2013.4412.

 

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Omega 3 en omega 6: een subtiel evenwicht Geüpdatet op 19/04/2010 - 00h00

Iedereen heeft het over omega 3 , de waardevolle vetzuren die we tekortkomen en waarvan de effecten zo heilzaam zijn voor de gezondheid. Het volstaat nochtans niet de aanvoer van omega 3 te verhogen om te genieten van de voordelen ervan. Hoe komt dat...

Cataract: wat zijn de eerste tekenen? Gepubliceerd op 14/09/2012 - 10h14

Cataract is het gevolg van een vertroebeling van de ooglens. Het aantal mensen dat ermee te maken krijgt, stijgt met de leeftijd, maar ook jonge mensen kunnen cataract krijgen. In dat geval moet er vroegtijdig geopereerd worden . Een op de twee mense...

Meer artikels