Welke levensmiddelen zijn goed voor de ogen?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 15/07/2013 - 11h16
-A +A

PUB

Slotsom

Voor goede en gezonde ogen is een gevarieerde en evenwichtige voeding nodig met vooral veel fruit en groenten. Die bevatten veel vitamines, pigmenten en andere antioxidanten. Zet ook vaak vis op het menu voor de omega 3-vetzuren.

Maar om onze ogen te beschermen, moeten we ook twee heel schadelijke factoren vermijden: rechtstreeks zonlicht in de ogen en roken. Roken stimuleert de productie van vrije radicalen en die versnellen de celveroudering, ook in het oog. Mijd dus roken en draag een zonnebril.

Waarschuwing
Voedingssupplementen nemen voor het behoud van het gezichtsvermogen is op basis van de huidige gegevens niet aan de orde. Alleen bepaalde risicopersonen of mensen met gezichtsstoornissen komen eventueel in aanmerking, maar dan wel altijd onder medisch toezicht.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 15/07/2013 - 11h16

« Lutein + zeaxanthin and omega-3 fatty acids for age-related macular degeneration: the Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) randomized clinical trial. », JAMA. 2013 May 15;309(19):2005-15. doi: 10.1001/jama.2013.4997. Loskutova E, et al., « Macular pigment and its contribution to vision », Nutrients. 2013 May 29;5(6):1962-9. doi: 10.3390/nu5061962. Koushan K. et al., « The role of lutein in eye-related disease », Nutrients, 2013 May 22;5(5):1823-39. doi: 10.3390/nu5051823. - Marie Millet, « Les antioxydants, élixir de jeunesse ? », Editions Vuibert. « Lutein/Zeaxanthin for the Treatment of Age-Related Cataract: AREDS2 Randomized Trial Report No. 4. », JAMA Ophtalmol., 2013 May 5:1-7. doi: 10.1001/jamaophthalmol.2013.4412.

 

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB