• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Welk is het doeltreffendste dieet?

Welk is het doeltreffendste dieet? Elke maand, of toch bijna, komt iemand met een nieuw dieet op de proppen. Het gevolg is dat men door de bomen het bos niet meer ziet en dat zelfs wetenschappers moeite hebben om te bewijzen welke diëten het doeltreffendst zijn om gewicht te verliezen. Maar hoe zit het nu? Welk is hét dieet dat u moet volgen, het dieet waarmee u echt kilootjes kunt verliezen?

Het doeltreffendste dieet is het uwe!


We kunnen het u beter meteen zeggen: geen enkel dieet kan mirakelen doen en u meer gewicht doen verliezen dan een ander dieet. Wat belangrijk is, is dat u minder eet, uitgaande van uw eigen gewoonten zodat u het de volgende jaren kunt volhouden. U hebt dus ook een flinke dosis motivatie en volharding nodig. Eigenlijk zijn er evenveel diëten als er mensen zijn die willen vermageren, vermits het doeltreffendste dieet het uwe is. Een eigen, persoonlijk dieet, gebaseerd op uw voorkeur op gebied van voeding en cultuur.

Hier volgt het bewijs dankzij het omvangrijkste onderzoek dat ooit op dit gebied uitgevoerd werd. Diëten die geen gezondheidsrisico's inhouden, kunnen onderverdeeld worden in 4 categorieën naargelang hun gehalte aan eiwitten (vlees, vis, eieren, kaas), lipiden (vetstoffen) en koolhydraten (snelle en trage suikers).
- 20% vetstoffen, 15% eiwitten en 65% koolhydraten (een dieet arm aan vetstoffen en gemiddeld aan eiwitten);
- 20%, 25% en 55% (een dieet arm aan vetstoffen en rijk aan eiwitten);
- 40%, 15% en 45% (een dieet rijk aan vetstoffen en gemiddeld aan eiwitten);
- 40%, 25% en 35% (een dieet rijk aan vetstoffen en aan eiwitten).

800 vrijwillige obesitaspatiënten testten één van deze 4 diëten. Telkens schommelde de totale aanvoer van calorieën rond 2000 kcal. Het enige verschil bestond uit een andere verdeling van de verschillende voedingscategorieën (vetstoffen, eiwitten, koolhydraten).
Na twee jaar toewijding vanwege de deelnemers, bleek geen enkel dieet beter dan de andere en hun doeltreffendheid was vrij beperkt. Het gewichtsverlies was inderdaad min of meer gelijk, welk dieet ook gevolgd werd: rijk of arm aan eiwitten, vetstoffen of koolhydraten. Het gemiddelde gewichtsverlies was 6 kilo na zes maanden en slechts 3 kilo na twee jaar!

Luister naar uw gezond verstand


Zich dagelijks enorm inspannen om na twee jaar diëten slechts 2 of 3 kilo te verliezen, is niet alleen niet de moeite waard, het is vooral ontgoochelend. Maar wat is dan de oplossing om gewicht te verliezen? Luister naar uw gezond verstand. U moet zelf uw eigen dieet samenstellen. Hoe? Door uw voorkeuren, uw natuurlijke behoeften en uw gewoonten te volgen, met de bedoeling de aanvoer van calorieën een beetje te verminderen. Dit laatste is uiteraard noodzakelijk. Het heeft echter geen zin uzelf uit te hongeren: u moet leren rustig en dus beter te eten, zonder een dieet te volgen dat radicaal afwijkt van uw gewoonten. Het is uiteindelijk niet van belang of uw gewichtsverlies te maken heeft met de consumptie van vetstoffen, eiwitten of koolhydraten.
U kunt uiteraard een diëtist of een voedingsdeskundige raadplegen om u te adviseren. En daarna om u te volgen en aan te moedigen. Het hierboven aangehaalde onderzoek heeft inderdaad aangetoond dat hoe actiever mensen deelnemen aan informatieve groepssessies, wat ook een teken van motivatie is, hoe groter het gewichtsverlies is na het dieet.

De oplossing om te vermageren ligt in uw handen: u hebt de sleutel tot het succes!

Artikel gepubliceerd door op 23/03/2009

Bronnen: Sacks F.M. et coll., N. Engl. J. Med., 2009.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Ananasdieet

  • Ananas heeft al decennialang de diepgewortelde reputatie een vrucht te zijn die de overtollige kilo's doet verdwijnen, ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating