Welk is het beste ogenblik om te joggen?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 01/08/2011 - 15h39
-A +A

Wat denkt u: kan men best 's morgens, 's middags of 's avonds gaan joggen? We hebben hieronder voor elk tijdstip de belangrijkste voor- en nadelen opgesomd. Maar het ideale uur zal uiteindelijk altijd 'uw' ogenblik zijn, het ogenblik dat u persoonlijk het best past. Maar daarvoor moet u wel de keuze hebben uiteraard!

's Morgens, 's middags of 's avonds?

Elke situatie heeft voor- en nadelen. U moet zelf een keuze maken, rekening houdend met uw persoonlijke voorkeuren en mogelijkheden. Maar vergeet niet dat het hoofddoel erin bestaat om zeer regelmatig te gaan lopen, verschillende keren per week dus. Ideaal is driemaal per week, indien u alleen deze sport beoefent.

's Morgens joggen

Als u 's morgens gaat lopen, spaart u tijd uit onder de douche, alsook bij het omkleden. U kunt vóór of na de sportbeoefening ontbijten. Het is bovendien het ogenblik van de dag waarop u zich het fitst voelt. Tot slot, 's morgens lopen verstoort de slaap niet. Wie 's avonds gaat joggen, heeft daarna regelmatig problemen om in te slapen. Dit heeft te maken met de geleverde inspanning en met de tijd die de hartslag nodig heeft om opnieuw te zakken.
Daarentegen is het lichaam 's morgens nog niet helemaal wakker. Men moet er dus voorzichtig mee omgaan en niets forceren. Doe eerst wat rekoefeningen om uw spieren op te warmen en te versoepelen, en om achteraf problemen te vermijden. Als u daarna een hele dag zittend werk moet doen in een kantoor, kan 's morgens lopen het risico op spierpijn en stijfheid verhogen. Laat uitgaan is in dit geval ook te vermijden. Wie 's morgens vroeg gaat lopen of stevig wandelen, wordt ook vaak met een gevoel van eenzaamheid geconfronteerd.
Nog een tip: als het kan, verlaat zoveel mogelijk het ogenblik waarop u 's morgens gaat joggen. 10 of 11 uur lijkt ideaal.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 08/06/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 01/08/2011 - 15h39

Cécile Bertin, "Courir au féminin" (Lopen in het vrouwelijk), uitg. Leduc.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Joggen: twaalf tips voor beginners Geüpdatet op 14/04/2015 - 09h24

Ziehier de twaalf belangrijkste tips voor wie wil beginnen te joggen. Joggen is simpel, maar u moet wel enkele basisprincipes in acht nemen om een goede start te nemen en het ook vol te houden. Want alleen regelmatig lopen over een lange periode leve...

Kan joggen uw figuur veranderen? Gepubliceerd op 13/04/2015 - 11h17

Joggen is een sport die makkelijk te beoefenen is, goed betaalbaar is en die iedereen aankan. Maar wat zijn de effecten ervan op ons figuur ? Is lopen bijvoorbeeld een goede oplossing om af te slanken?

Joggen: stap voor stap opbouwen Gepubliceerd op 01/12/2015 - 13h09

Voelt u er zich klaar voor? Forceer dan niets, maar bouw stap voor stap op zodat u niet ontmoedigd raakt. Joggen is een langetermijnproject! Met deze tips kunt u op uw eigen ritme vooruitgang boeken in het joggen . Tips voor het opbouwen van het jogg...

Zin om aan het joggen te gaan? Gepubliceerd op 12/05/2015 - 10h19

Joggen ? Dat is een lichaamsactiviteit die haast niets kost en die u overal kunt beoefenen. De voordelen voor de gezondheid zijn duidelijk bewezen. Als u bang bent voor blessures, geven we u graag een paar tips mee om ermee te starten.

Meer artikels