Welk is het beste ogenblik om te joggen?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 01/08/2011 - 15h39
-A +A

PUB

's Middags joggen

De lichaamstemperatuur en de paraatheid voor anaerobe inspanningen zijn op hun best rond 12 uur. Een perfect ogenblik om aan uw snelheid te werken. Het recuperatievermogen is goed op dit tijdstip en het risico op slaapstoornissen achteraf is uitgesloten. Nog een voordeel: u zult 's namiddags op uw werk beter presteren.
Als u wilt gaan joggen, moet u wel correct eten. Dat begint bij het ontbijt, de maaltijd die voor u de belangrijkste van de dag wordt (denk maar aan een Amerikaans breakfast). U moet eveneens een extraatje voorzien (muesli- of energiereep, droge vruchten), zowat een halfuur voor de inspanning om hypoglykemie te vermijden. Na het lopen, zal uw middagmaal evenwichtig moeten zijn.
Nog een tip: zorg voor een goede organisatie. U zult moeten denken aan uw ontbijt, een tussendoortje, uw middagmaal, uw sporttas, een douche en andere kleren.

's Avonds joggen

Dit is het geschikte ogenblik om uw doelstellingen te bereiken op gebied van prestatie en snelheid. Bovendien zal de recuperatie uitstekend zijn. U zult over een maximum aan energie beschikken 5 uur na een middagmaal rijk aan koolhydraten of 3 uur na een tussendoortje. Ideaal om u af te reageren na een werkdag. Het einde van de namiddag is geschikt voor groepstrainingen of clubbijeenkomsten.
's Avonds sporten kan echter leiden tot problemen om in te slapen. Overuren op het werk kunnen u dwingen om uw trainingssessie uit te stellen. Ook vermoeidheid kan u verhinderen om te gaan joggen. Wie meteen na het werk gaat joggen, moet thuis ook duidelijke afspraken maken. U zult door de sportbeoefening inderdaad later thuis zijn.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 08/06/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 01/08/2011 - 15h39

Cécile Bertin, "Courir au féminin" (Lopen in het vrouwelijk), uitg. Leduc.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB