• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (803)
  • Commentaren (0)

Weinig vis = al voldoende om het hart te 'voeden'?

Weinig vis = al voldoende om het hart te 'voeden'?

Gekookt of gegrild, maar zonder frieten en mayonaise!

Een recente Amerikaanse studie onderzocht niet de invloed op het hartrisico, maar op het beroerterisico. De onderzoekers volgden gedurende twaalf jaar 5.000 personen en pakten uit met spraakmakende resultaten: twee tot drie keer per maand in water gekookte of gegrilde vis eten, vermindert het beroerterisico met 14 %. Komt er één tot vier keer per week vis op tafel, dan daalt het risico met 28 %. Wie echter vooral gefrituurde vis (de fameuze "fish stick") eet of broodjes van het type "tonijn met mayonaise", ziet zijn risico met ongeveer 37 % stijgen!

Meer vette vis

Laatste vaststelling: de Belg houdt vooral van kabeljauw, dorade (goudbrasem), schol en rog, maar eet minder vaak zalm, tonijn, haring, maatjes, sardines en paling. Die laatste vissoorten zijn bijzonder rijk aan omega 3-vetzuren, dezelfde vetzuren waaraan vis grotendeels zijn positieve effecten te danken heeft voor het hart. Slotsom: in het algemeen eten we wel genoeg vis (althans om een gunstige werking te hebben op ons hart), maar moeten we nog meer letten op kwaliteit en afwisseling (meer vette vis), en de voorkeur geven aan bepaalde bereidingswijzen.

Artikel gepubliceerd door op 06/09/2005

Bronnen: - Panagiotakos DB Int J Cardiol. 2005;102(3):403-9. - Mozaffarian D et coll. Arch Intern Med 2005 ;165 :200-206

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub