Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste

Weet u welke voedingsmiddelen gezond zijn?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 03/03/2015 - 16h13
-A +A

Als u moet kiezen uit twee voedingswaren, weet u dan welk het beste is voor de gezondheid? Sommige voedingsmiddelen zijn beter voor de gezondheid dan andere, maar een gezonde voeding moet ook gevarieerd zijn. Men mag bepaalde voedingsmiddelen of bepaalde voedingsgroepen nooit helemaal van het menu schrappen. Maar van sommige moet men wel de hoeveelheid beperken.

1) Brood of beschuiten?
Brood bevat alleen water, meel en zout. Beschuiten bevatten ook suiker en vetstoffen.
Als men op zijn lijn let, moet men rekening houden met het feit dat beschuiten meer calorieën leveren dan brood.

2) Olijfolie of koolzaadolie?
Koolzaadolie levert het meest omega-3 vetzuren, vetzuren die goed zijn voor de gezondheid. Olijfolie bevat minder omega-3 vetzuren, maar ze is toch ook goed voor de gezondheid en olijfolie is beter dan vetstoffen van dierlijke oorsprong zoals bijvoorbeeld boter.

3) Wilde vis of gekweekte vis?
Het wordt aangeraden om minstens twee keer per week vis te eten, vis is namelijk een belangrijke bron van omega-3 vetzuren en poly-onverzadigde vetzuren die bijzonder goed zijn voor de gezondheid, ondermeer voor de preventie van cardiovasculaire aandoeningen. Hoe vetter de vissoort, hoe meer omega-3 vetzuren ze bevatten. Dat is bijvoorbeeld het geval voor sardines, makreel, zalm, haring, enz. Maar het geldt ook voor gekweekte vis die meer 'gezonde' vetten bevat dan wilde vis.

4) Rode paprika of groene paprika?
Rode paprika's bevatten vier keer meer carotenoïden (provitamine A) en twee keer meer vitamine C dan groene paprika.

5) Boter of margarine?
Zachte margarine is van plantaardige oorsprong en dus beter voor de gezondheid dan boter. In het algemeen kan je stellen dat de voorkeur altijd moet uitgaan naar vetstoffen van plantaardige oorsprong.

6) Wit brood of volkoren brood?
Alle volkoren graangewassen zijn beter voor de gezondheid omdat ze veel voedingsvezels bevatten die een gunstige invloed hebben op de intestinale transit.

7) Halfgebakken gehakt of doorbakken gehakt?
Alleen in gehakt dat goed doorbakken is, worden alle kiemen vernietigd die intoxicaties kunnen veroorzaken.

8) Hamburger of ham?
Behalve als het om een hamburger gaat die verarmd werd aan vetstoffen, is ham minder vet dan hamburgers. Het is een van de minst vetrijke vleessoorten.

9) Groenten schoonmaken:
Fruit en groenten moeten schoongemaakt worden, maar ze mogen niet te lang in water liggen omdat ze dan vitamines verliezen.

10) Appelsiensap of appelsap?
Appelsiensap is rijker aan vitamine C dan appelsap. Het levert bovendien ook nog andere vitaminen. Appelsap, druivensap en perensap zijn de fruitsappen die het minst voedzame bestanddelen bevatten.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 05/03/2007 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 03/03/2015 - 16h13

'L'alimentation', Bruno Corman en Laurent Teillet, Successful Aging, 2006.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vis: feiten en fictie. Geüpdatet op 08/08/2011 - 15h42

Waarom moeten we vis eten ? Welke voedingswaarde heeft vis precies? Welke soorten vis moeten we bij voorkeur eten en bevat dit dierlijk product ook specifieke risico’s? Informeer u en help de fabeltjes de wereld uit.

Omega-3-vetzuren: waar zitten ze zoal in? Geüpdatet op 20/12/2005 - 00h00

Eén zaak staat vast: we eten te weinig omega-3-vetzuren. De voedingsaanbevelingen concreet vertalen op ons bord, is echter een andere zaak! Ziehier enkele praktische tips om 'gezonder vet' te eten.

Meer artikels