• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    19 mening
  • Getuigenissen (0)

Weet u hoe u moet ademen via de buik?

Weet u hoe u moet ademen via de buik?

We ademen natuurlijk dankzij onze longen!

Maar we vergeten te vaak dat bij de ademhaling heel wat spieren komen kijken. Een van die spieren is het middenrif, en dat kan ook door de buik aan het werken worden gezet.

En net via de buik ademhalen heeft een gunstige invloed op ons lichaam, ook op de werking van onze darmen.

Longen, middenrif en buik: een korte les anatomie

Onze longen worden beschermd door de borstkas en rusten op het middenrif. Bij het inademen zuigen onze longen zich vol lucht, maar het uitzetten van de borstkas blijft door de aanwezigheid van de borstribben beperkt. Naar onderen toe daarentegen (de kant van de buik) is er meer vrije ruimte en de longen kunnen die benutten om meer uit te zetten.

Als we via de buik ademhalen wordt ons middenrif tegelijk gestimuleerd, waardoor het ademen gemakkelijker wordt en onze organen automatisch meer zuurstof krijgen.

Als we ons rustig en voldaan voelen, zal onze buik bij het inademen opzwellen omdat de longen naar onderen uitzetten. Als we gestrest zijn daarentegen, verkrampt het middenrif en kunnen de longen niet naar beneden uitzetten. Gevolg: de ademhaling gebeurt via de borstkas en is onvolledig.

Via de buik ademhalen verbetert dus de ademhaling en helpt ons ontspannen. Daarnaast krijgen we er ook nog een gespierde buik van, wat de werking van onze darmen bevordert en dus ook de vertering ten goede komt. Kortom, de buikademhaling brengt niets dan voordelen mee.

Oefeningen voor de buikademhaling

1. Installeer u op een rustige en stille plek. Ga rechtop staan, de benen gestrekt, en buig lichtjes naar voren zonder u te forceren. Zorg dat uw hoofd en schouders ontspannen zijn. Leg één hand zachtjes op uw buik, gewoon om de bewegingen van uw buik te kunnen voelen.

2. Stel u voor dat er in uw buik een liftcabine zit die op en neer gaat:
Adem in en hou uw borstkas plat. Laat uw buik uitzetten alsof u de liftcabine zo diep mogelijk wilt doen gaan.
Adem uit en hou ook nu borstkas plat. Breng uw buik naar boven door hem hol te maken en naar binnen te duwen, alsof de liftcabine opnieuw stijgt tot net onder uw rug.
Als u de oefening eenmaal beet hebt, kunt u ze ook zittend of liggend doen.

Als u de oefening vaak genoeg doet, zal de buikademhaling iets natuurlijks worden en zult u ze almaar vaker doen zonder eraan te denken. Uw buik zal leniger worden, en ook gespierder. Probeer de reflex te hebben om de buikademhaling systematisch toe te passen bij stress, als u hoofdpijn hebt, enz... Het zal u helpen om te ontspannen.

Artikel gepubliceerd door op 21/10/2008

Bronnen: Plus mal au ventre, Dr Max Tétau en Dr Daniel Scimeca, Uitgeverij Alpen.

Vindt u het artikel interessant?