Wees beleefd, dan wordt u ook beter verzorgd!

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 08/02/2017 - 11h28
-A +A

Beleefd zijn is belangrijk, in alle situaties en in alle omstandigheden. Maar niet alleen om morele redenen. Ook als u in een ziekenhuis bent, is beleefdheid de sleutel tot goede zorgverlening. Dat is de conclusie van een recente studie.

PUB

Beleefd zijn tegen het verplegend personeel levert ook betere zorg op!

Een Amerikaanse studie heeft de prestaties van het medisch en verzorgend personeel geëvalueerd bij het verstrekken van intensieve zorg aan kinderen. Sommige waren onbeleefd bejegend door de moeder van de patiënt en hadden commentaren te horen gekregen die niets met hun prestatie te maken had, andere hadden enkel neutrale commentaren gekregen. Daarop werd de prestatie geëvalueerd door experts die niet wisten of de zorgverleners al dan niet onbeleefd waren bejegend.

Het resultaat: een onbeleefde opstelling van een patiënt (of in dit geval de familie van de patiënt) heeft duidelijk een negatief effect op de kwaliteit van de zorgverstrekking. En daar blijft het niet bij. Ook de samenwerking tussen de leden van het verzorgingsteam lijdt eronder: bij ervaringen met onbeleefde patiënten wisselen de teams minder vlot informatie uit, verloopt het verdelen van de werklast stroef, enz.

Een tussenkomst na een incident lost het probleem blijkbaar niet op. Maar bij teams die een opleiding hebben gekregen in technieken van cognitieve gedragstherapie zijn de gevolgen van onbeleefd gedrag wel minder zwaar.

Beleefdheid hoort een normale reflex te zijn

Slotsom: het spreekt vanzelf dat patiënten beleefd moeten zijn tegen de verzorgingsteams. Als u dat niet zo vanzelfsprekend vindt, moet u uw opvatting en houding hierin misschien wel even herzien! De overgrote meerderheid van de artsen en verpleegkundigen zijn heel toegewijde en competente mensen die alleen maar het beste willen voor hun patiënten. Het lijkt dan toch elementair dat we correct met ze omgaan.

Dit gezegd zijnde heeft een patiënt of een familielid van een patiënt die het niet eens is met de verstrekte zorg natuurlijk het volste recht om dat te zeggen. Alleen moet dat dan op een beleefde manier gebeuren.

Post gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 08/02/2017 - 11h28
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Meer artikels