We hebben helden nodig tegen junkfood!

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 11/03/2013 - 11h11
-A +A

Twee artikels rond een gemeenschappelijk thema: een les op internet over de helden die kinderen moeten aansporen gezond te eten.

Celebrity’s beïnvloeden het eetgedrag van kinderen, ten goede…

Om te beginnen een verslag van een interessant Gents initiatief (1). In een wat achtergestelde buurt van de stad heeft het wijkgezondheidscentrum een superheld in het leven geroepen, VITAMike. VITAMike komt van een andere planeet en heeft energie nodig om weer met zijn raket te kunnen opstijgen. Groene energie weliswaar, en hij kan die beetje bij beetje verzamelen elke keer dat de kinderen iets in hun boterhammendoos zitten hebben wat goed is voor de gezondheid, zoals groenten, fruit, kaas, volkorenbrood, enz.

VITAMike is het hoofdpersonage geworden in een reeks interventies: een bezoek aan de refter om de kinderen te zien en cadeautjes uit te delen aan al wie goede dingen in zijn boterhammendoos zitten heeft, maar ook workshops met de ouders om ze ideeën aan de hand te doen voor evenwichtigere menu’s dan het traditionele wit brood met choco. En volgens de eerste observaties van de organisatoren werkt het!

 

... en ten kwade

In Engeland (2) brengt een studie intussen een soortgelijke invloed aan het licht, maar dan in de tegenovergestelde richting. De studie toont aan dat als kinderen naar iemand kijken die chips promoot, of dat nu een reclamespotje is voor die chips of een toevallige scène in een willekeurige uitzending, ze dan meer chips van dat merk eten.

 

Post gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 11/03/2013 - 11h11
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Een merknaam smaakt beter... Geüpdatet op 05/02/2008 - 00h00

Voedingsmarketing is invloedrijk en zeer doeltreffend. Op Europees niveau zijn in verschillende landen gesprekken aan de gang met de bedoeling regels op te stellen voor deze praktijk die nog steeds openstaat voor allerlei misbruiken. Wij geven u een...

Waarom maakt televisie dik? Gepubliceerd op 15/01/2013 - 12h14

Hoe meer kinderen en adolescenten televisie kijken, hoe groter de kans op overgewicht. Dat lijkt niet meer dan logisch omdat je niet beweegt als je voor de tv zit en omdat je door niet te bewegen geen calorieën gaat verbranden . En toch is het niet d...

Kinderen en tieners: hoe voorkomt u dat ze te dik worden? Gepubliceerd op 02/11/2016 - 12h36

18 % van de jongeren in België is te dik; 4% is ronduit obees . Onze kinderen hebben almaar meer de neiging om te veel bij te komen . Hoe komt dat? En hoe kunt u voorkomen dat uw kind of tiener te dik wordt ? Misschien wordt het tijd om onze gewoonte...

Meer artikels