Water is leven: drink verschillende soorten water!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache : Aanpassing: Dr. Philippe Burton op 15/11/2001 - 00h00
-A +A

Water is het enige vocht dat het lichaam nodig heeft. Water is fundamenteel: water hydrateert, maar vervoert ook mineralen (calcium, magnesium, fluor, enz.). Water verdient dan ook een plaats op de tafel, hetzij in een karaf hetzij in de vorm van mineraal water.

PUB

Water speelt een belangrijke rol in het lichaam: het speelt een rol bij de regeling van de lichaamstemperatuur en van het vochtgehalte van de huid, water ontgiftigt en reinigt het lichaam door eliminatie van afvalstoffen in de urine. Water vervoert ook vitaminen en mineralen, smeert de oogleden, houdt de fysieke en de sportprestaties en de waakzaamheid op peil, enz.

Drink dagelijks 1 tot 1,5 liter water!

We hebben niet minder dan 2 tot 3 liter water per dag nodig. Een gedeelte daarvan wordt geleverd door het water dat zich in de voeding bevindt, maar 1 tot 1,5 liter moeten we dus nog drinken in de vorm van thee, koffie, kruidenaftreksels en soep, maar vooral in de vorm van mineraal water of leidingwater. Drink regelmatig aan tafel en tussen de maaltijden en zorg ervoor dat ook uw kinderen veel water drinken eerder dan suikerhoudende dranken, die aanleiding kunnen geven tot zwaarlijvigheid.

Enkele raadgevingen

Leidingwater is zeer goed voor consumptie. We raden u aan leidingwater af te wisselen met mineraal water.Plaats steeds een karaf water op tafel. Als de volwassenen bij het eten niet drinken, zullen de kinderen dat ook niet doen. Zet dan steeds glazen en een karaf water op tafel.Sommige personen moeten nog meer drinken: sporters (2 l), zwangere vrouwen (1,5 tot 2 l), zuigelingen en bejaarden, die meer risico lopen op uitdroging (of deshydratatie).

Gepubliceerd door Dr. Philippe Burton op 15/11/2001 - 00h00 Le Quotidien du Médecin, Nutrition, 4 oktober 2001.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Hebt u een calciumtekort? Geüpdatet op 22/01/2014 - 17h33

Calcium is niet alleen voor onze botten onmisbaar. Het vervult tal van andere functies in ons lichaam. Het is dus absoluut nodig dat u de nodige quota haalt met de aangeleverde voeding. Hoe gaat een en ander in zijn werk? We maken de balans op.

Calcium beschermt tegen colonkanker Geüpdatet op 22/04/2002 - 00h00

Calcium zou bescherming bieden tegen colonkanker. Onderzoekers hebben immers aangetoond dat personen die calciumsupplementen namen, 50% minder risico liepen op colonkanker.

Wat is het best: calcium uit melk of calcium uit water? Geüpdatet op 15/11/2005 - 00h00

Een voldoende calciuminname is op elke leeftijd noodzakelijk om een gezond beendergestel te verwerven en te behouden. De belangrijkste voedingsbron van calcium is melk. Toch is de kwaliteit van het calcium uit water vergelijkbaar, tenzij...

Meer artikels