• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Water is leven: drink verschillende soorten water!

Water is leven: drink verschillende soorten water!Water is het enige vocht dat het lichaam nodig heeft. Water is fundamenteel: water hydrateert, maar vervoert ook mineralen (calcium, magnesium, fluor, enz.). Water verdient dan ook een plaats op de tafel, hetzij in een karaf hetzij in de vorm van mineraal water.

Water speelt een belangrijke rol in het lichaam: het speelt een rol bij de regeling van de lichaamstemperatuur en van het vochtgehalte van de huid, water ontgiftigt en reinigt het lichaam door eliminatie van afvalstoffen in de urine. Water vervoert ook vitaminen en mineralen, smeert de oogleden, houdt de fysieke en de sportprestaties en de waakzaamheid op peil, enz.

Drink dagelijks 1 tot 1,5 liter water!

We hebben niet minder dan 2 tot 3 liter water per dag nodig. Een gedeelte daarvan wordt geleverd door het water dat zich in de voeding bevindt, maar 1 tot 1,5 liter moeten we dus nog drinken in de vorm van thee, koffie, kruidenaftreksels en soep, maar vooral in de vorm van mineraal water of leidingwater. Drink regelmatig aan tafel en tussen de maaltijden en zorg ervoor dat ook uw kinderen veel water drinken eerder dan suikerhoudende dranken, die aanleiding kunnen geven tot zwaarlijvigheid.

Enkele raadgevingen

Leidingwater is zeer goed voor consumptie. We raden u aan leidingwater af te wisselen met mineraal water.Plaats steeds een karaf water op tafel. Als de volwassenen bij het eten niet drinken, zullen de kinderen dat ook niet doen. Zet dan steeds glazen en een karaf water op tafel.Sommige personen moeten nog meer drinken: sporters (2 l), zwangere vrouwen (1,5 tot 2 l), zuigelingen en bejaarden, die meer risico lopen op uitdroging (of deshydratatie).

Artikel gepubliceerd door op 15/11/2001

Bronnen: Le Quotidien du Médecin, Nutrition, 4 oktober 2001.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten