• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    11 mening
  • Commentaren (0)

Wat weet u over omega-3 vetzuren?

Wat weet u over omega-3 vetzuren?

Men hoort er vaak over praten, maar weet u wat die vetzuren zijn en wat hun vaak geroemde weldaden zijn?

1) De omega-3 vetzuren zijn Poly-onderzadigd.

Er zijn drie soorten vetzuren: de zogenaamde verzadigde vetzuren (boter, margarine, room), mono-onverzadigde vetzuren (olijfolie) en poly-onverzadigde vetzuren. De minder goede vetzuren zijn verzadigde vetzuren.

2) De meest vette vissoorten zijn het best voor de gezondheid.

Vette vissoorten zijn het rijkst aan omega-3 vetzuren: haring, makreel, sardines, zalm, tonijn en forel.

3) Gekweekte vis bevat het meeste omega-3 vetzuren.

De vissoorten die het meest omega-3 vetzuren bevatten zijn vette vissoorten. De meest vette vissen worden doorgaans gekweekt en zijn dus rijker aan omega-3 vetzuren dan wilde vis. Maar dit is niet de belangrijkste vraag. Belangrijk is wel dat men voldoende vis eet, ongeacht of hij vet is of niet en gekweekt of niet. Zelfs vissoorten met het laagste gehalte aan omega-3 vetzuren, hebben er twintig keer zoveel als vlees..Naargelang de statistieken en de epidemiologische gegevens doet elke verhoging met 20% van de gemiddelde dagelijkse visconsumptie het risico op cardiovasculaire mortaliteit dalen met 7%!

4) Het organisme maakt zelf geen omega-3 vetzuren aan.

Omega-3 vetzuren zijn zogenaamde essentiële vetzuren. Dat wil zeggen dat het organisme ze zelf niet produceert. Ze moeten dus aangevoerd worden via de voeding.

5) Mensen die veel vis eten, krijgen minder vaak een hartinfarct.

In de jaren zeventig ontdekte men dat Eskimo's, die grote consumenten zijn van vette vis, niet vaak een myocardinfarct kregen. Dat maakte dat onderzoekers belangstelling kregen voor de omega-3 vetzuren.

6) Babymelk wordt verrijkt met omega-3 vetzuren.

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de foetus in de baarmoeder en ook tijdens de eerste levensjaren van de baby. Daarom ook moeten zwangere vrouwen minstens twee keer per week vis eten.

7) Surimi bevat omega-3 vetzuren.

Surimi is een product op basis van vis, eiwitten, bloem, plantaardige olie en aroma's. Het bevat een interessant gehalte aan omega-3 vetzuren naargelang de gebruikte vissoort en de al dan niet aanwezigheid van koolzaadolie. Surimi heeft het voordeel dat het niet duur is en ook proteïnen bevat. Zeevruchten zijn overigens ook rijk aan omega-3 vetzuren. Zeven oesters (**) of 500 gram mosselen zijn voldoende om tegemoet te komen aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid omega-3 vetzuren.

8) Plantaardige oliën zijn rijk aan omega-3 vetzuren.

De olie die het meeste omega-3 vetzuren bevat, is koolzaadolie.

9) Op kamertemperatuur is olie die rijk is aan omega-3 vetzuren vloeibaar.

Verzadigde vetzuren (boter, margarine, room) zijn makkelijk te herkennen omdat ze vast zijn op kamertemperatuur. Poly-onverzadigde vetzuren, waartoe de omega-3 vetzuren behoren, zijn vloeibaar op dezelfde temperatuur.

10) Omega-3 vetzuren kunnen depressie voorkomen.

Een tekort aan omega-3 vetzuren en een teveel aan omega-6 vetzuren kan bijdragen tot de stijging van het aantal depressies dat men vandaag vaststelt. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de toediening van omega-3 supplementen weldoend kan zijn voor patiënten met een depressie (vooral bij depressies na een bevalling). Hetzelfde geldt voor psychiatrische aandoeningen zoals adhd bij kinderen, gewelddadig en agressief gedrag. Maar vetzuren zijn geen geneesmiddelen, ze werken bijkomend en preventief. Omega-3 vetzuren zouden ook de ernst van bepaalde ontstekingsaandoeningen kunnen doen dalen zoals artritis, reuma, reumatoïde polyartritis en de ziekte van Crohn.

11) Omega-3 vetzuren zijn essentiële bestanddelen van de celmembranen.

De vetzuren verhogen de souplesse van de cellen en de cellulaire uitwisselingen.

12) De meeste onder ons hebben een teveel aan omega-6 vetzuren.

Meer nog, we eten er teveel van. En dat terwijl het belangrijk is dat er een evenwicht moet zijn van de orde 1/5 tussen omega-3 en omega-6 vetzuren. In landen als België bedraagt de ratio meestal 1/10 tot 1/15. Dit gebrek aan evenwicht draagt bij tot de verhoging van het aantal cardiovasculaire aandoeningen.

Artikel gepubliceerd door op 27/02/2006

Vindt u het artikel interessant?