Wat 's avonds eten om de hele nacht goed te slapen?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 17/06/2013 - 10h24
-A +A

We krijgen vaak de raad om "’s avonds licht te eten" om niet te verdikken en goed in te slapen.

Alles goed en wel, maar wat als we dan ‘s nachts wakker worden met een knorrende maag? Al is een te zware maaltijd ‘s avonds ook niet goed, want dan kunnen we niet goed inslapen!

Hoe moeten we het avondmaal aanpakken om te kunnen genieten van een rustige nacht?

PUB

Hoe laat mag ik 's avonds eten?

Minstens 3 uur voor het uur waarop u normaal naar bed gaat. Dat komt neer op een klein uur voor een rustig avondmaal (eet langzaam, zodat het noodzakelijke verzadigingsgevoel kan opkomen) en twee uur (of meer) erna om af te haken en u te wijden aan uw favoriete bezigheden. Zo krijgt uw maag de tijd om het meeste werk te doen en kunnen de neurotransmitters die nodig zijn voor de slaap aan het werk gaan.

 

Een avondmaal met veel tryptofaan

Wat is tryptofaan?
Dat is een aminozuur, een van de bestanddelen van een eiwit. Het speelt een cruciale rol in het chemisch mechanisme dat serotonine en melatonine produceert. Deze twee neurotransmitters in onze hersenen regelen het inslapen, maar ook de verschillende fases van de slaap zoals de diepe slaap.

In welke voedingswaren zit tryptofaan?
Tryptofaan is een relatief zeldzaam aminozuur. Het is vooral te vinden in vlees, schelpdieren, eieren, melk en zuivelproducten zoals verse en gefermenteerde kaas en yoghurt. Vooral melkproducten zijn ‘s avonds interessant, want in vlees zit ook tyrosine. Dat is een ander aminozuur dat noodzakelijk is voor de aanmaak van dopamine, een neurotransmitter die mee instaat voor de motorische activiteit. Die zal u dus niet meteen een goede nachtrust bezorgen.

 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 17/06/2013 - 10h24

- Arnulf I, Quintin P, et al. Mid-morning tryptophan depletion delays REM sleep onset in healthy subjects. Neuropsychopharmacology. 2002 Nov;27(5):843-51
- Afaghi A, O'Connor H, Chow CM. High-glycemic-index carbohydrate meals shorten sleep onset. Am J Clin Nutr. 2007 Feb;85(2):426-30
- Dietary nutrients associated with short and long sleep duration. Data from a nationally representative sample. Michael A. Grandner, Nicholas Jackson, Jason R. Gerstner, Kristen L. Knutson. Center for Sleep and Circadian Neurobiology, University of Pennsylvania. Appetite, February 06, 2013, © Elsevier Ltd

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Houdt uw spijsvertering u uit de slaap? Gepubliceerd op 23/12/2011 - 20h00

Ook ‘s nachts werken onze lichaamsfuncties voort, alleen wat trager dan overdag. Dat is ook het geval met onze spijsvertering . Daarom is het belangrijk om ‘s avonds niet te veel te eten. Anders wordt onze slaap misschien verstoord... Vooral reflux o...

Meer artikels