Wat moet u eten om lang en gezond te leven? Voedingsvezels!

Geüpdatet door Isabelle Eustache op 17/06/2016 - 11h19
-A +A

De consumptie van voedingsvezels wordt in verband gebracht met een verlaging van het sterftecijfer ongeacht de oorzaak (cardiovasculaire, ontstekings- en respiratoire ziekten, kankers, enz.). Met andere woorden, het eten van voedingsvezels zou de levensduur verlengen. Een woordje uitleg over de effecten van voedingsvezels, die niets anders zijn dan onverteerbare voedingsstoffen

Voedingsvezels zijn bevorderlijk voor de spijsvertering en de darmtransit en ze verlagen het algemene sterftecijfer met 22%

Voedingsvezels zijn deeltjes van gewassen die niet verteerbaar zijn en die niet opgenomen worden door het spijsverteringskanaal. Deze eigenschappen van voedingsvezels zijn bevorderlijk voor het organisme, onder meer omdat ze de darmtransit verbeteren. De vezels vergemakkelijken bijvoorbeeld de verwijdering van schadelijke en kankerverwekkende stoffen, ze verlagen het cholesterolgehalte en ze zorgen er ook voor dat glucose langzamer in het bloed wordt opgenomen. Voedingsvezels hebben dus talrijke positieve effecten op de gezondheid omdat ze de risico's op cardiovasculaire ziekten, kanker, diabetes en obesitas verlagen.

De consumptie van voedingsvezels gaat bovendien gepaard met een verlaging van het algemene sterftecijfer, zoals aangetoond wordt door een studie die gedurende tien jaar uitgevoerd werd bij 220.000 mannen en 170.000 vrouwen.

De gegevens over de hoeveelheid voedingsvezels die door elke deelnemer aan het onderzoek werd gebruikt, werden verzameld via vragenlijsten. Die hoeveelheid bedroeg 13 tot 29 g per dag bij de mannen en 11 tot 26 g per dag bij de vrouwen.

 

Uit de resultaten bleek dat de 20% deelnemers met de hoogste consumptie van voedingsvezels (29 g bij de mannen en 26 g bij de vrouwen) hun algemeen sterftecijfer zagen dalen met 22% ten opzichte van de groep met de laagste consumptie van voedingsvezels. Wat het risico op overlijden betreft ten gevolge van cardiovasculaire, ontstekings- en respiratoire ziekten, bedroeg de daling 24 tot 56% bij de mannen en 34 tot 59% bij de vrouwen.

 

Welke voedingsmiddelen bevatten voedingsvezels?

Eet graanproducten (brood, rijst, havermout, haver- of tarwezemelen…), bij voorkeur volle granen.

Voedingsvezels  vindt u ook in grote hoeveelheden in:

  • fruit (appelen, kokosnoot, vijgen, gedroogde pruimen, rode en zwarte bessen…),
  • groenten (kool, selder, venkel, uien, champignons…),
  • peulvruchten (witte bonen, linzen, erwten…),
  • voedingsgist,
  • amandelen,
  • enz.

 

Oorspronkelijk gepubliceerd op 07/03/2011 - 17h50 en geüpdatet door Isabelle Eustache op 17/06/2016 - 11h19

Park Y. et coll., “Dietary Fiber Intake and Mortality in the NIH-AARP Diet and Health Stud, Arch. Intern. Med., Published online February 14, 2011.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Meer vezels, minder dikkedarmkanker Gepubliceerd op 13/10/2014 - 17h05

Colorectale kanker zit in ons land al decennia lang bij het leiderstrio van de dodelijke tumoren. Hoe komt dat? Misschien door een gebrek aan voedingsvezels op ons bord!

Eet meer vezels! Geüpdatet op 25/09/2007 - 00h00

Voedingsvezels hebben heel wat troeven. Ze verbeteren de intestinale transit, verhogen het verzadigingsgevoel, spelen een rol bij de preventie van bepaalde kankers en hebben een positief effect op de preventie van cardiovasculaire aandoeningen, diabe...

Het abc van voedingsvezels Geüpdatet op 23/03/2009 - 00h00

Voedingsvezels zijn een veelbesproken onderwerp. Dat begon in de loop van de jaren 70 en het is nu nog steeds het geval. Is hun heilzame werking nog altijd actueel? We proberen deze vraag voor u te beantwoorden.

Meer artikels