Wat moet ik eten om goed oud te worden?

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 10/04/2012 - 17h38
-A +A

Niemand ontsnapt aan het verouderingsproces, ook al kunnen we de tekenen een poosje verdoezelen met botox!

Ouder worden gaat gepaard met een hele reeks van vaak heel uiteenlopende kwaaltjes en ziektes. Maar voeding heeft zoals bekend een invloed op onze gezondheid.

Wat moeten we dan eten om langer in goede gezondheid te leven? Zijn er levensmiddelen waarmee we honderd jaar worden?

PUB

Fruit en groenten in de praktijk

We worden overstelpt door studies die aantonen dat een voeding waarin groenten en fruit in elke maaltijd rijkelijk aanwezig zijn prima bescherming biedt tegen hart- en vaataandoeningen en tegen kanker. De kans dat we door een van deze aandoeningen getroffen worden, vergroot met ouder te worden. We moeten ons dus zo vroeg mogelijk beschermen!

De huidige aanbeveling luidt: vijf porties fruit en groenten per dag. Dat komt grosso modo overeen met 300 gr. fruit en 400 tot 500 gr. groenten.

Een flinke appel of een mooie sinaasappel weegt al gauw 250 gr., een peer bijna evenveel, een dozijn aardbeien of en handvol kersen weegt zo’n 150 gr.

Het volstaat dus om na elke maaltijd een portie fruit te eten, en daarnaast nog als hapje in de loop van de voormiddag of als vieruurtje.

Voor groenten is de oplossing nog eenvoudiger. De makkelijkste en zekerste manier is soep eten - warme soep in de winter en koude in de zomer. Recepten zijn er bij de vleet. Maak de soep klaar in grote hoeveelheden en vries ze in. Of gebruik een ingevroren groentemengeling om tijd te winnen. U kunt daarnaast natuurlijk ook groenten geven als bijgerecht bij vlees of vis. En u kunt ook een salade geven bij uw gerechten, of rauwkost als voorafje geven.

 

Look en olijfolie

We weten nu dat olijfolie goed is voor het hart- en vaatstelsel en dat de olie ook bescherming biedt tegen bepaalde vormen van kanker.

Ook van look is uitvoerig aangetoond dat het een superproduct is. Het zit boordevol antioxidanten en die zijn heel nuttig om ouderdomsziekten te voorkomen.

Zelf gekonfijte look maken is een goede manier om makkelijk look binnen te krijgen. En het is heel eenvoudig: snij een of twee lookbollen grof (laat de tenen in hun velletje), doe ze in een kookpot, overgiet met olijfolie en laat 30 tot 40 minuten zachtjes pruttelen. Doe dan de volledige inhoud over in een bokaal. U kunt de gekonfijte look ook geven bij groenten, deegwaren, rijst, als garnituur bij een gebraad, bij vis uit de oven, enz.

 

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 10/04/2012 - 17h38 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 10/04/2012 - 17h38

. Willcox JK, Ash SL, Catignani GL. Antioxidants and prevention of chronic disease. Crit Rev Food Sci Nutr 2004;44(4):275-95.
8. Owen RW, Haubner R, et al. Olives and olive oil in cancer prevention. Eur J Cancer Prev 2004 August;13(4):319-26.
. Owen RW, Haubner R, et al. Isolation, structure elucidation and antioxidant potential of the major phenolic and flavonoid compounds in brined olive drupes. Food Chem Toxicol 2003 May;41(5):703-17.
. Bianchini F, Vainio H. Allium vegetables and organosulfur compounds: do they help prevent cancer?Environ Health Perspect 2001 September;109(9):893-902.

. Khanum F, Anilakumar KR, Viswanathan KR. Anticarcinogenic properties of garlic: a review. Crit Rev Food Sci Nutr 2004;44(6):479-88.
.  Lymphoid tissue genesis induced by commensals through NOD1 regulates intestinal homeostasis, Nature, publié en ligne le 5 novembre 2008.
. Gillette-Guyonnet S, Abellan Van Kan G, Andrieu S, Barberger Gateau P, Berr C, Bonnefoy M, Dartigues JF, de Groot L, Ferry M, Galan P, Hercberg S, Jeandel C, Morris MC, Nourhashemi F, Payette H, Poulain JP, Portet F, Roussel AM, Ritz P, Rolland Y, Vellas B.IANA task force on nutrition and cognitive decline with aging. J Nutr Health Aging. 2007 ;11, 2:132-152
. Van de Rest O, Geleijnse JM, Kok FJ, van Staveren WA, Hoefnagels WH, Beekman AT, et al. Effect of fish-oil supplementation on mental well-being in older subjects: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Am J Clin Nutr. 2008 Sep;88(3): 706-13.
. Tan Z, Harris W, Beiser A, et al. Red blood cell omega-3 fatty acid levels and markers of accelerated brain aging.Neurology, 2012; 78 (9): 658 DOI:10.1212/WNL.0b013e318249f6a9)
Simopoulos AP: Omega-3 fatty acids in inflammation and autoimmune diseases. J Am Coll Nutr 2002, 21(6): 495-505.
. Park Y. et coll., Dietary Fiber Intake and Mortality in the NIH-AARP Diet and Health Stud, Arch. Intern. Med., Published online February 14, 2011.
. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2003 Apr ;13(2):100-3.Resveratrol and non-ethanolic components of wine in experimental cardiology.de Lorgeril M,. Cardiovasc Res. 2002 Jun ;54(3):503-15
.
Mediterranean diet and the French paradox: two distinct biogeographic concepts for one consolidated scientific theory on the role of nutrition in coronary heart disease.de Lorgeril M, Salen.
.
Chemistry Central Journal 2011, 5:5doi:10.1186/1752-153X-5-5 « Cacao seeds are a "Super Fruit": A comparative analysis of various fruit powders and products.

 

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Omega-3-vetzuren: waar zitten ze zoal in? Geüpdatet op 20/12/2005 - 00h00

Eén zaak staat vast: we eten te weinig omega-3-vetzuren. De voedingsaanbevelingen concreet vertalen op ons bord, is echter een andere zaak! Ziehier enkele praktische tips om 'gezonder vet' te eten.

Omega 3 en omega 6: een subtiel evenwicht Geüpdatet op 19/04/2010 - 00h00

Iedereen heeft het over omega 3 , de waardevolle vetzuren die we tekortkomen en waarvan de effecten zo heilzaam zijn voor de gezondheid. Het volstaat nochtans niet de aanvoer van omega 3 te verhogen om te genieten van de voordelen ervan. Hoe komt dat...

Meer artikels