Wat moet ik eten om goed oud te worden?

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 10/04/2012 - 17h38
-A +A

PUB

Vis, veldsla en koolzaadolie

Wat hebben die drie levensmiddelen gemeen? Ze bevatten allemaal veel omega 3. Deze meervoudig onverzadigde vetzuren zijn heel goed voor onze gezondheid.

Hoe meer onderzoek wetenschappers doen naar de werking ervan in ons lichaam, hoe meer positieve effecten ze ontdekken. De omega 3-vetzuren zijn dé ideale bescherming tegen de aandoeningen die ons vanaf het veertigste levensjaar bedreigen. Dat zijn niet alleen hart- en vaataandoeningen en kanker, maar ook artrose en zelfs alzheimer.

Het is dus absoluut nodig dat we vis en vooral vette vis - die bevat het meest omega 3 - eten, zoals sardienen, makreel, witte tonijn en zalm. Zet ze minstens drie keer per week op het menu. U zult dan tegelijk minder vlees en charcuterie eten. Die bevatten veel verzadigde vetten en cholesterol en horen dus niet bij de levensmiddelen die u op weg kunnen helpen naar de honderd.

Veldsla kunt u buiten het seizoen (herfst / winter) vervangen door groene slasoorten en spinazie, beide ook goede leveranciers van omega 3. Maak het klaar als een salade met een vinaigrette van koolzaadolie!

 

Volkorenbrood, water en een glaasje rode wijn

Volkorenbrood bevat veel vezels en die vertragen het verouderingsproces en verkleinen de kans op een vroege dood. Volkorenbrood levert trage koolhydraten. Die zijn nodig voor een evenwichtige voeding, en dat laatste is op elke leeftijd belangrijk. U kunt kiezen voor brood verrijkt met lijnzaad. Zo hebt u weer een extra bron van omega 3!

Het belang van water spreekt voor zich. Als we niet genoeg vocht binnen krijgen, voelen we ons slecht. En naarmate we ouder worden, hebben we minder behoefte om te drinken.

Een glas rode wijn is ook goed, want de beschermende werking van de polyfenolen en het resveratol in wijn is de voorbije  jaren duidelijk aangetoond.

 

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 10/04/2012 - 17h38 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 10/04/2012 - 17h38

. Willcox JK, Ash SL, Catignani GL. Antioxidants and prevention of chronic disease. Crit Rev Food Sci Nutr 2004;44(4):275-95.
8. Owen RW, Haubner R, et al. Olives and olive oil in cancer prevention. Eur J Cancer Prev 2004 August;13(4):319-26.
. Owen RW, Haubner R, et al. Isolation, structure elucidation and antioxidant potential of the major phenolic and flavonoid compounds in brined olive drupes. Food Chem Toxicol 2003 May;41(5):703-17.
. Bianchini F, Vainio H. Allium vegetables and organosulfur compounds: do they help prevent cancer?Environ Health Perspect 2001 September;109(9):893-902.

. Khanum F, Anilakumar KR, Viswanathan KR. Anticarcinogenic properties of garlic: a review. Crit Rev Food Sci Nutr 2004;44(6):479-88.
.  Lymphoid tissue genesis induced by commensals through NOD1 regulates intestinal homeostasis, Nature, publié en ligne le 5 novembre 2008.
. Gillette-Guyonnet S, Abellan Van Kan G, Andrieu S, Barberger Gateau P, Berr C, Bonnefoy M, Dartigues JF, de Groot L, Ferry M, Galan P, Hercberg S, Jeandel C, Morris MC, Nourhashemi F, Payette H, Poulain JP, Portet F, Roussel AM, Ritz P, Rolland Y, Vellas B.IANA task force on nutrition and cognitive decline with aging. J Nutr Health Aging. 2007 ;11, 2:132-152
. Van de Rest O, Geleijnse JM, Kok FJ, van Staveren WA, Hoefnagels WH, Beekman AT, et al. Effect of fish-oil supplementation on mental well-being in older subjects: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Am J Clin Nutr. 2008 Sep;88(3): 706-13.
. Tan Z, Harris W, Beiser A, et al. Red blood cell omega-3 fatty acid levels and markers of accelerated brain aging.Neurology, 2012; 78 (9): 658 DOI:10.1212/WNL.0b013e318249f6a9)
Simopoulos AP: Omega-3 fatty acids in inflammation and autoimmune diseases. J Am Coll Nutr 2002, 21(6): 495-505.
. Park Y. et coll., Dietary Fiber Intake and Mortality in the NIH-AARP Diet and Health Stud, Arch. Intern. Med., Published online February 14, 2011.
. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2003 Apr ;13(2):100-3.Resveratrol and non-ethanolic components of wine in experimental cardiology.de Lorgeril M,. Cardiovasc Res. 2002 Jun ;54(3):503-15
.
Mediterranean diet and the French paradox: two distinct biogeographic concepts for one consolidated scientific theory on the role of nutrition in coronary heart disease.de Lorgeril M, Salen.
.
Chemistry Central Journal 2011, 5:5doi:10.1186/1752-153X-5-5 « Cacao seeds are a "Super Fruit": A comparative analysis of various fruit powders and products.

 

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB