Wat mag u eten als u een te hoog cholesterolgehalte hebt?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 06/01/2017 - 10h36
-A +A

Als u te veel cholesterol hebt, is elke daling van het cholesterolgehalte welkom om cardiovasculaire ziekten te helpen voorkomen. Om dat te bereiken, zijn aanpassingen aan de voedingsgewoonten en de levensstijl zeer doeltreffend. Bent u voldoende op de hoogte van de voedingsgewoonten die goed zijn tegen cholesterol? Weet u bijvoorbeeld of de volgende tien beweringen al dan niet leiden tot een daling van het cholesterolgehalte?

PUB

1) Ik zorg voor een grotere aanvoer van voedingsvezels

Vezels hebben een interessante impact op het cholesterolgehalte. Ze leiden vaak tot een daling van het cholesterolgehalte in het bloed. Het is dus een goed idee om meer fruit, groenten, droge groenten en volle granen te eten.

2) Ik eet over het algemeen minder vetten. Ik kies ze ook beter uit

Ons lichaam produceert zelf cholesterol op basis van wat we eten. Het is dus belangrijk het totale aandeel van de vetten te verminderen, ook al is het noodzakelijk om tegelijkertijd de goede vetten te selecteren en de slechte vetten te vermijden.

3) Ik gebruik meer onverzadigde vetten

Het zijn de zogenaamde verzadigde vetten, die vooral te vinden zijn in producten van dierlijke oorsprong, waarvan u het gebruik moet beperken. Onverzadigde vetten zijn daarentegen eerder 'goede vetten', die u moet verkiezen boven de verzadigde. Onverzadigde vetten hebben meestal een plantaardige oorsprong: koolzaad-, noten-, olijfolie.

4) Ik verlies gewicht

Gewichtsverlies leidt meestal tot een daling van het cholesterolgehalte in het bloed.

5) Ik geef de voorkeur aan plantaardige voeding

Globaal gezien mag u onthouden dat plantaardige voeding zorgt voor goede vetten en voeding van dierlijke oorsprong voor slechte vetten. De ideale voeding is hoofdzakelijk plantaardig, wat niet betekent dat u voeding van dierlijke oorsprong helemaal van het menu moet schrappen!

6) Ik beperk het aandeel voeding van dierlijke oorsprong

Het zijn vooral de vetten van dierlijke oorsprong die we moeten beperken, maar we mogen ze toch niet helemaal van ons menu schrappen. Producten van dierlijke oorsprong zijn eerder vet. We doen er dus goed aan de voorkeur te geven aan magere producten: magere ham, gevogelte zonder vel, zuivelproducten die minder vet bevatten… We genieten dan meer van de andere voedingsstoffen die in vlees of zuivelproducten aanwezig zijn, zoals eiwitten, sommige mineralen en vitamines.

7) Ik opteer voortaan voor zuivelproducten die weinig vetten bevatten

Dit is een ideale manier om te genieten van de voordelen van zuivelproducten, die rijk zijn aan calcium en eiwitten.

8) Om te koken, vervang ik boter door olijfolie

Boter zorgt voor de aanvoer van verzadigde vetten, die het cholesterolgehalte verhogen en die dus slecht zijn voor onze bloedvaten. Olijfolie bevat daarentegen onverzadigde vetten, die beter zijn voor de gezondheid. Dit betekent niet dat u ermee mag overdrijven. Ook olijfolie moet met mate gebruikt worden!

9) Ik blijf niet bij elke maaltijd kaas eten

Omdat kaas rijk is aan verzadigde vetten, mag u er niet te veel van eten: niet meer dan één portie per dag! Kies bij voorkeur kaas dat weinig vetten bevat, zoals verse kaas met een verlaagd vetgehalte.

10) Ik blijf meer dan 2 eieren per week eten

Eigeel is rijk aan cholesterol (er zit echter geen cholesterol in het wit van een ei), maar recent onderzoek heeft aan het licht gebracht dat we tot 6 eieren per week mogen eten zonder dat er gevolgen zijn voor ons cholesterolgehalte in het bloed (1).

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 06/01/2017 - 10h36

Prise en charge thérapeutique du patient dyslipidémique (Therapeutische behandeling van een patiënt met dyslipidemie), Afssaps (Frans Agentschap voor de Veiligheid van Gezondheidsproducten) ; Djoussé L., Circulation, 14 januari 2008 (1).

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Meer artikels