Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste

Wat is het best voor het hart: vis of omega-3-vetzuren?

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 01/03/2005 - 00h00
-A +A

Volgens sommigen is vis toxisch geworden en kunnen we beter omega-3-supplementen nemen. Maar zijn omega-3-vetzuren, die allemaal bereid worden op basis van vis, minder toxisch? Wat moeten we nu concreet doen?

Overzicht

Regelmatig omega-3-vetzuren innemen, is belangrijk om onze slagaders gezond te houden. Ze zitten overvloedig in koudwatervis. We moeten dus vaak vis op het menu zetten of zelfs omega-3-supplementen nemen. Helaas is ook vis vandaag sterk vervuild en bevat hij te veel kwik, PCB's en pesticiden, waardoor hun consumptie op lange termijn problemen kan opleveren. Hoe zit het dan met de omega-3-capsules die verkrijgbaar zijn als supplement, als we weten dat ze eveneens bereid worden op basis van vis? Zijn ze eveneens toxisch? Een groot deel van de vandaag verhandelde vis wordt echter gekweekt en gevoed met meel dat weinig omega 3 bevat, zodat hij zelf arm is aan deze stof. Waar doen we dan wél goed aan?

Allereerst goed nieuws: een studie heeft aangetoond dat de omega-3-capsules die verkrijgbaar zijn in de handel, geen opspoorbare dosissen bevatten van de bovengenoemde toxische stoffen. Wie dus omega-3-supplementen neemt, mag daar gerust mee doorgaan zonder negatieve effecten te moeten vrezen op lange termijn. Toch is er ook slecht nieuws: kweekvis bevat maar weinig omega-3-vetzuren. Vandaar dat het heel belangrijk is om lijnvis te vragen die gevist is in volle zee. Maar is die vis niet duurder? Ja als u kiest voor vis die ook verkrijgbaar is als kweekvis: zalm, zeebaars, tarbot enz. Nee als u de goedkoopste wilde vis koopt die tegelijk ook het rijkst is aan omega 3: makreel, sardines en haring.

Wilde vis kopen

Een algemene tip: koop wilde vis (zoals zalm) en bij voorkeur de kleinste vis, die minder tijd heeft gehad om toxische stoffen op te stapelen, zoals sardines en makreel, die trouwens in zijn. Er bestaan heel wat makkelijke recepten voor. (Vraag bijvoorbeeld aan uw vishandelaar dat hij de makreelfilets versnijdt. Smeer ze in met een dun laagje traditioneel bereide mosterd en leg ze een tiental minuten onder de gril. In een oogwenk klaar en overheerlijk!). U kunt ook sardines en makreel kopen in blik: ook zij bevatten veel omega-3-vetzuren. Op één voorwaarde: laat de conserven geen jaren in uw kelder liggen, want geleidelijk komen de omega-3-vetzuren in de olie terecht! Conclusie: drie tot vier keer per week vis eten: ja, maar dan wel wilde! Omega-3-supplementen nemen: ja, zonder probleem!

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 01/03/2005 - 00h00 Melanson SF et coll., Measurement of organochorines in commercial over-the-counter fish oil preparation: implications for dietetary and therapeutic recommandations for omega-3 fatty acids and a review of literature. Arch Pathol Lab Med. 2005 Jan; 129(1):74-7. (PMD :15628911).
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vis: feiten en fictie. Geüpdatet op 08/08/2011 - 15h42

Waarom moeten we vis eten ? Welke voedingswaarde heeft vis precies? Welke soorten vis moeten we bij voorkeur eten en bevat dit dierlijk product ook specifieke risico’s? Informeer u en help de fabeltjes de wereld uit.

Vis is goed voor het hart Geüpdatet op 29/04/2002 - 00h00

De omega-3-vetzuren die voorkomen in vette vis, zoals sardienen, makreel en tonijn, beschermen het hart. Ze verkleinen het risico op plotse dood of hartstilstand bij gezonde mannen en beschermen mannen die reeds een hartinfarct hebben gehad.

Meer artikels