• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    6 mening
  • Tips (0)

Wat drinken we het best bij warm weer?

Wat drinken we het best bij warm weer?

Voor sommigen onder ons, is het vanzelfsprekend: zodra we het warm beginnen te krijgen, raken we uitgedroogd en moeten we dringend drinken.

Anderen worden daarentegen veel minder geconfronteerd met dat dorstgevoel. Dat is bijvoorbeeld het geval met oudere mensen.

Maar wat moeten we nu drinken of niet drinken tijdens een periode met hoge temperaturen?

Onvoldoende drinken leidt tot uitdroging

Als we niet voldoende drinken, lopen we het risico om uit te drogen (dehydratie), wat in elk geval een aantal gevaren inhoudt.
Het lichaam verliest heel wat kostbaar water en minerale zouten, wat schadelijk is voor het goed functioneren van ons lichaam.

Na de eerste tekenen van dehydratie (donkere urine, droge mond, droge huid, hoofdpijn, warmte-intolerantie), volgen nog meer verontrustende symptomen zoals spierzwakte, krampen, moeilijkheden om te slikken, pijn bij het urineren, verwarring, delirium.

Er bestaat slechts één oplossing: drinken. Regelmatig drinken en zeker niet wachten tot we echt dorst hebben.

 

Wat en hoe moeten we drinken bij hoge temperaturen?

  • Elke alcoholhoudende drank is te vermijden, aangezien alcohol de dehydratie bevordert en het vermogen van ons lichaam aantast om te strijden tegen de warmte.

  • Dranken die veel cafeïne bevatten (koffie, thee, cola) zijn eveneens te vermijden omdat ze een urinedrijvend effect hebben.
    Ze bevorderen dus de vorming van urine en leiden tot waterverlies uit het lichaam.

  • Omwille van dezelfde reden, mag u ook geen drank gebruiken die veel suiker bevat.

  • Drink minstens 1,5 tot 2 liter per dag, bij voorkeur water.

  • Drink regelmatig, op verschillende tijdstippen en wacht zeker niet tot u dorst hebt.

  • Geef de voorkeur aan voedingsmiddelen die rijk zijn aan water, zoals fruit (meloen, watermeloen, aardbeien, perziken, citrusvruchten…) en rauwkost (komkommer, radijzen, tomaten, courgettes…).

  • Drink veel, maar vergeet niet te eten. Dit is belangrijk zodat uw lichaam opnieuw minerale zouten kan opslaan. Hebt u geen eetlust, eet dan verschillende keren kleine hoeveelheden (volkorenbrood, soep…)

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 29/06/2016
Origineel artikel geschreven door op 18/06/2014

Bronnen: Persdossier Afssa (Agence française pour la sécurité sanitaire des aliments, Frans Agentschap voor Voedselveiligheid), 21 juni 2010.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Senioren, opgelet voor de hitte!

Vindt u het artikel interessant?