Wat drinken we het best bij warm weer?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 29/06/2016 - 12h32
-A +A

Voor sommigen onder ons, is het vanzelfsprekend: zodra we het warm beginnen te krijgen, raken we uitgedroogd en moeten we dringend drinken.

Anderen worden daarentegen veel minder geconfronteerd met dat dorstgevoel. Dat is bijvoorbeeld het geval met oudere mensen.

Maar wat moeten we nu drinken of niet drinken tijdens een periode met hoge temperaturen?

PUB

Onvoldoende drinken leidt tot uitdroging

Als we niet voldoende drinken, lopen we het risico om uit te drogen (dehydratie), wat in elk geval een aantal gevaren inhoudt.
Het lichaam verliest heel wat kostbaar water en minerale zouten, wat schadelijk is voor het goed functioneren van ons lichaam.

Na de eerste tekenen van dehydratie (donkere urine, droge mond, droge huid, hoofdpijn, warmte-intolerantie), volgen nog meer verontrustende symptomen zoals spierzwakte, krampen, moeilijkheden om te slikken, pijn bij het urineren, verwarring, delirium.

Er bestaat slechts één oplossing: drinken. Regelmatig drinken en zeker niet wachten tot we echt dorst hebben.

 

Wat en hoe moeten we drinken bij hoge temperaturen?

  • Elke alcoholhoudende drank is te vermijden, aangezien alcohol de dehydratie bevordert en het vermogen van ons lichaam aantast om te strijden tegen de warmte.

  • Dranken die veel cafeïne bevatten (koffie, thee, cola) zijn eveneens te vermijden omdat ze een urinedrijvend effect hebben.
    Ze bevorderen dus de vorming van urine en leiden tot waterverlies uit het lichaam.

  • Omwille van dezelfde reden, mag u ook geen drank gebruiken die veel suiker bevat.

  • Drink minstens 1,5 tot 2 liter per dag, bij voorkeur water.

  • Drink regelmatig, op verschillende tijdstippen en wacht zeker niet tot u dorst hebt.

  • Geef de voorkeur aan voedingsmiddelen die rijk zijn aan water, zoals fruit (meloen, watermeloen, aardbeien, perziken, citrusvruchten…) en rauwkost (komkommer, radijzen, tomaten, courgettes…).

  • Drink veel, maar vergeet niet te eten. Dit is belangrijk zodat uw lichaam opnieuw minerale zouten kan opslaan. Hebt u geen eetlust, eet dan verschillende keren kleine hoeveelheden (volkorenbrood, soep…)

Initialement publié par Marion Garteiser, journaliste santé le 18/06/2014 - 17h36 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 29/06/2016 - 12h32

Persdossier Afssa (Agence française pour la sécurité sanitaire des aliments, Frans Agentschap voor Voedselveiligheid), 21 juni 2010.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Water als jeugdelixir Gepubliceerd op 26/01/2011 - 16h01

Water , alleen maar water... Ons lichaam heeft een grote behoefte aan water . Terecht trouwens: ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water . Voor een optimale werking van onze organen, moeten we ons lichaam dagelijks en in voldoende mate hydra...

'Die vervelende warmte werkt op mijn eetlust'... Geüpdatet op 17/08/2004 - 00h00

Als het zeer warm is, hebben we minder eetlust . Da's ook normaal. Er treedt dan immers een verfijnd mechanisme in werking waardoor ons lichaam zich beter kan aanpassen aan hoge temperaturen. Luister in dat geval naar uw lichaam: eet minder en drink...

Als je dorst hebt, moet je drinken Geüpdatet op 20/07/2004 - 00h00

Achter dit eenvoudige, vanzelfsprekende zinnetje gaat een breed onderwerp schuil. Drinken is van vitaal belang, inderdaad, maar niet om het even wat en om het even wanneer!

Meer artikels