Wat drinken en eten bij koorts?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 14/07/2015 - 10h55
-A +A

Uw lichaam is aangevallen door een smerige virus en nu ligt u met hevige koorts in bed. U hebt maar zin in één ding: slapen en nog eens slapen. Uw lichaam heeft nochtans vocht en voedsel nodig. Wat kunt u drinken en eten als u koorts hebt?

Wat is koorts?

We hebben koorts als onze lichaamstemperatuur hoger is dan de normale waarde van 37 °C. Tussen 37°C en 39°C spreken we van matige koorts, daarboven van hoge koorts. Maar koorts is altijd een symptoom dat te kennen geeft dat ons lichaam tegen een infectie vecht.

Koorts is namelijk niets anders dan een bescherming van ons lichaam tegen ziektekiemen. Daarvoor zet het een van de vele complexe mechanismen in die het bezit. Koorts bijvoorbeeld stimuleert ons afweersysteem. Dat gebeurt via een verhoogde productie van cytokines, stoffen die worden aangemaakt door onze witte bloedcellen.

De cytokines die bij koorts worden aangemaakt, beïnvloeden de werking van de thermostaat die in onze hersenen zit en de temperatuur van ons lichaam regelt. In normale omstandigheden is dat 37°C. Dat verklaart waarom u bij koorts koude rillingen kunt hebben, kunt beven en met uw tanden klappert alsof u in putje winter buiten hebt gelopen in uw T-shirt. Of waarom u dan soms even hard zweet als tijdens een hittegolf.  

Koorts: vochtverlies, minder eetlust en  behoefte aan slaap

De warmte die uw hele lichaam inpalmt, lokt het natuurlijke beschermingsmechanisme van uw lichaam tegen die hitte uit. Dat mechanisme is zweten. U kunt zo makkelijk tot 1,5 liter water verliezen in enkele uren tijd.

De cytokines hebben ook een invloed op uw eetlust: ze onderdrukken die. Ze roepen ook een soort staat van slaperigheid en slecht humeur op. U wilt dan maar één ding: slapen, met rust gelaten worden.

Die symptomen  betekenen dat uw lichaam zijn energie niet wil verspillen, maar liever al zijn krachten bijeenraapt om te vechten tegen het virus dat u heeft aangevallen.

Het heeft dus geen zin om te vechten tegen die onweerstaanbare drang om te slapen. Maar let er toch ook op dat u niet uitgedroogd raakt. De minste uitdroging al zal het gevaar alleen maar vergroten. 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 14/07/2015 - 10h55

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC119893/
http://www.medicalforum.ch/docs/smf/archiv/fr/2009/2009-10/2009-10-030.pdf
http://www.repere-medical.com/article-455.html

 

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Bang om te verdikken? Ontzeg u vooral niets! Geüpdatet op 27/06/2014 - 10h35

Het proces is bekend: hoe meer we ons bepaalde producten ontzeggen, hoe meer trek we erin krijgen en hoe groter onze frustratie wordt. En vroeg of laat zwichten we onvermijdelijk. Het resultaat zijn weer extra kilo’s en schuldgevoelens.

Meer artikels