Wat als u eens meer ging letten op uw kalium?

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 24/11/2015 - 16h10
-A +A

Kalium is een mineraal zout waarover weinig gesproken wordt, behalve dan misschien over de vochtafdrijvende eigenschappen ervan. Het zit in heel veel voedingsmiddelen en we gaan er makkelijk van uit dat we geen tekort hebben. Maar dat klopt niet altijd. Een woordje uitleg.

PUB

Waarvoor dient kalium?

Voor zo goed als alles!

Kalium stuurt om te beginnen de hydratering van uw miljarden lichaamscellen aan.

In de cellen zit het zogenaamde intracellulaire vocht en de cellen baden op hun beurt comfortabel in het zogenaamde extracellulaire vocht. Dat vocht bevat alle voedingsstoffen die uit onze voeding komen. Tussen beide milieus spelen zich voortdurende allerlei soorten chemische reacties af en vindt ook een permanente uitwisseling plaats.  

De 130 tot 170 grammen kalium die uw lichaam bevat, worden opgelost  in het intracellulaire vocht; het natrium wordt in het extracellulaire vocht vastgehouden.

Kalium en natrium vormen een duo dat die uitwisseling van water regelt tussen de ruimte binnen en buiten de cellen. Ze zorgen ervoor dat de voedingsstoffen in de cellen binnen kunnen om ze te voeden en dat de afvalstoffen er weg kunnen om uit het lichaam te worden afgevoerd. Ze controleren ook het evenwicht tussen de basen en zuren in uw lichaam.

Kalium komt daarnaast ook tussen in de werking van tal van enzymen, maar ook in de werking van uw spieren (met als kostbaarste spier uw hart), in het transport van al uw zenuwprikkels, in de zuurafscheiding van uw maag en in de regulatie van het hormoon aldosteron dat door de bijnieren wordt geproduceerd en dat een actieve rol speelt in het metabolisme van natrium. 

Kalium: in welke voedingsmiddelen zit het?

Alle voedingsmiddelen bevatten kalium, het ene meer dan het andere, maar gemiddeld 200 tot 400 mg per 100 g.

Gedroogd fruit scoort net als gedroogde peulvruchten veel hoger, melkproducten liggen iets lager.

Mineraal water bevat sporen van kalium, kraantjeswater bevat een heel klein beetje kalium. Olie en suiker bevatten er geen. 

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 16/11/2015 - 11h11 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 24/11/2015 - 16h10

- Joint effects of sodium and potassium intake on subsequent cardiovascular disease: the Trials of Hypertension Prevention follow-up study. Cook NR, Obarzanek E, et al; Trials of Hypertension Prevention Collaborative Research Group. Arch Intern Med. 2009 Jan 12;169(1):32-40.

- Green, D. M., Ropper, A. H., Kronmal, R. A., Psaty, B. M., and Burke, G. L. Serum potassium level and dietary potassium intake as risk factors for stroke. Neurology 8-13-2002;59(3):314-320.

 - http://www.eufic.org/article/fr/nutrition/sel/artid/sel-potassium-pression-arterielle/

- Van Mierlo LA, Greyling A, Zock PL, et al, Suboptimal potassium intake and potential impact on population blood pressure, Archives of Internal Medicine, 13 septembre 2010, 170(16):1501-2.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Een kwestie van kalium Geüpdatet op 30/08/2005 - 00h00

Sporters maken zich vaak zorgen over hun ijzer-, calcium- en eventueel ook natrium-, selenium- en zinkbalans. Maar wie maalt er om kalium?

Pruimen zijn niet te versmaden! Gepubliceerd op 16/09/2015 - 12h24

De pruim is ongetwijfeld één van de makkelijkst te consumeren vruchten. U kunt ze overal meenemen, puur voor de trek én voor de vorm. Bovendien is ze een uitstekende remedie tegen luie darmen.

Meer artikels