Wanneer en hoe afvallen?

Wanneer en hoe afvallen?

U bent een paar kilootjes meer, u hebt er een paar verloren, daarna bent u weer aangekomen...

U vindt uzelf te dik en u weet geen raad meer en komt op een vrije dag dan ook liever niet onder de mensen...

Wel, u bent niet alleen!

Maar bent u echt wel voorbestemd om mager te zijn? Wat is uw ideale gewicht? Is uw droomgewicht realistisch en hoe kunt u het bereiken?

Kortom: wanneer en hoe vermageren we het best?

Advies van Paule Neyrat, diëtiste-voedingsdeskundige bij E-Gezondheid.

Ideaal gewicht, droomgewicht en schijngewicht

Ideaal gewicht

Het ideale gewicht is het gewicht dat bij onze lichaamsbouw past.
U kunt het berekenen met de ietwat omslachtige formule van de Body Mass Index.

Droomgewicht

Maar veel vrouwen worden - begrijpelijkerwijs - beïnvloed door de huidige mode en daarin is geen plaats voor een buikje, vollere dijen of zelfs maar een achterste. Geen wonder dat ze niet tevreden zijn met het ideale gewicht. Ze dromen van een gewicht dat hoort bij een fijn lijfje dat overal even slank is. Op de borsten na dan, want grote borsten zijn in de mode. Ze willen er dus 3 tot 5 kilo af, bij voorkeur vanaf de taille, want die moet vanzelfsprekend slank.

Zodra de lente goed en wel is aangebroken, ontbreken de kleren die deze gehate vetophopingen verbergen en begint de jacht op de kilo's die eigenlijk niet overbodig zijn, omdat ze natuurlijk bij het lichaam horen. Ze volgen een afslankingsdieet, eentje dat een vriendin met succes heeft gevolgd, dat in de mode is, of dat furore maakt op het internet. Als het budget het toelaat, trekken ze naar een schoonheidsinstituut voor een massage, figuurcorrectie, elektrostimulatie, een mesotherapie, lipolyse enz. De dappersten kiezen voor Pilatus-oefeningen of een hometrainer. En ze vallen af.

Maar alle vrouwen die van een gewicht dromen dat niet echt bij hen past, krijgen er op korte of middellange termijn onvermijdelijk weer de kilo’s bij die ze zijn kwijtgeraakt.

Dat is het beruchte jojo-effect. Al tientallen jaren wordt gewezen op de gevaren ervan, want in veel gevallen leidt het wel degelijk tot obesitas.

Waangewicht

En dan zijn er nog de vrouwen die eeuwig op jacht zijn naar een irreëel laag gewicht dat mijlenver af staat van hun ideale gewicht.
Ze zijn voortdurend aan het diëten, ze lijden honger, ze slikken pillen en drinken afslankingsthee. Ze leven in een buitensporige angst voor alles wat ze maar zou kunnen doen verdikken. Kortom, ze vernielen hun gezondheid.

De echte overtollige kilo’s: hoe ervan af raken?

Misschien bent u wel een van die mensen die het ene afslankingsdieet na het andere heeft geprobeerd en worstelt u daardoor nu met een hoop overtollige kilo’s?

Dan gaat u best naar een arts-voedingsdeskundige of een diëtist. Die zal proberen uit te zoeken wat er precies fout zit en nagaan of die gewichtstoename geen gevolgen heeft voor uw gezondheid.
Mogelijk zal hij u een evenwichtig dieet voorschrijven dat op maat is van uw persoon en rekening houdt met uw smaak en uw sociale verplichtingen. En hij zal u aanmoedigen om meer te bewegen. Kortom, hij zal u weer op het juiste spoor zetten.

Als u dan ook genoeg beweegt en zo uw calorieënverbruik fors vergroot, zult u geleidelijk aan en zonder gevaar afvallen. U zult ook goede eetgewoonten aankweken, waardoor u niet opnieuw zult aankomen.

 

Bijgewerkt door Laurence Koch Rigaud op 16/06/2014
Origineel artikel geschreven door op 06/06/2011

Bronnen: www.anses.fr ; Heshka S, Greenway F ; Self-help weight loss versus a structured commercial program after 26 weeks: a randomized controlled study 2000 Sep;109(4):282-7 - The Lancet, Early Online Publication, 8 September 2011doi:10.1016/S0140-6736(11)61344-5.

Vindt u het artikel interessant?