Wandelen om minder te vergeten!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 04/04/2017 - 16h59
-A +A

Kan lichaamsbeweging een gunstig effect hebben op geheugenverlies? Het antwoord is ja. Een twintigtal minuutjes stappen per dag helpt om goedaardige vergeetachtigheid te bestrijden bij oudere mensen.

PUB

Goed geheugen

Iedereen droomt ervan om zo lang mogelijk gezond te blijven met een geheugen dat het goed doet, levenslang. Remedies om te vermijden dat het geheugen het laat afweten zijn oefenprogramma's voor het geheugen en lichaamsbeweging. Als men beide combineert zou het effect ervan nog groter kunnen zijn.

Lichaamsbeweging helpt bij goedaardige geheugenproblemen

Oefenprogramma's voor de hersenen kunnen doeltreffend zijn, zo werd aangetoond. Ze werken dan ook volgens een heel logisch principe. Dat is niet zo wat lichaamsbeweging betreft. 

Een nieuw onderzoek levert overtuigende informatie. Het werd uitgevoerd bij vrijwilligers ouder dan vijftig jaar met lichte geheugenstoornissen die niet wijzen op de ziekte van Alzheimer of andere vormen van dementie. Een aantal vrijwilligers moest de hoeveelheid lichaamsbeweging opvoeren tot minstens 150 minuten per week verdeeld over minstens drie sessies. Meestal ging het om stevig stappen. Gemiddeld bedroeg de extra lichaamsbeweging het equivalent van twintig minuten stappen per dag.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 16/09/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 04/04/2017 - 16h59

Lautenschlager N. et coll., JAMA, 3 september 2008, versnelde online publicatie.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Meer artikels