Vrouwenziekten/menstruatie

Mise à jour le 26/05/2003 - 00h00
-A +A

PUB

Wat kan ik zelf aan mijn PMS-klachten doen?

- Drink niet te veel in de dagen voor de menstruatie; uw lichaam houdt nu meer vocht vast. Beperk ook het gebruik van alcohol.

- Let op de voeding: eet niet te suikerrijk en laat het zoutvaatje zoveel mogelijk in de kast staan. Wilt u voor de zekerheid wat extra vitamine B6 nemen, eet dan bij voorkeur volkorenbrood, graanproducten, lever, peulvruchten, kool en zonnebloempitten.

- Ook het dagelijks innemen van teunisbloemolie-capsules wordt weleens genoemd als anti-PMS-middel. Het zou de vetzuurstofwisseling in uw lichaam opnieuw in evenwicht brengen.

- Ga op tijd naar bed en neem voldoende lichaamsbeweging en ontspanning. Onder invloed van stress zouden PMS-klachten toenemen en verergeren.

Zijn er alternatieve medicijnen voor het premenstrueel syndroom?

Bij ernstige klachten kan men vaak ook terecht bij een homeopaat, acupuncturist of natuurarts.

- Homeopathie

- Calcium carbonicum is geschikt voor het blonde type met blauwe ogen;

- Ignatia voor de meer zwaarmoedige vrouw;

- Nux vomica voor wie nerveus is en lang, donkerharig, en vooral last heeft van stekende hoofdpijn;

- Natrium muraticum voor premenstrueel syndroom bij de carrièrevrouw;

- Pulsatilla voor de blonde, verlegen vrouw;

- Sepia voor het grillige, slanke, donkerharige type dat snel bang is of triest

- Kruidenmiddelen

Kruidenthee zullen er altijd op gericht zijn om de hormonale balansstoornis te herstellen. Men kan in dat geval een thee maken van hammamelis of hop, die verzachtend en kalmerend werken.

Shu Gan Wan is een traditioneel Chinees kruidenmengsel om de circulatie van de lever-energie te stimuleren.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 01/04/2003 - 00h00 en geüpdatet op 26/05/2003 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB