Vrouwenziekten/menstruatie

Mise à jour le 26/05/2003 - 00h00
-A +A

PUB

Wat kan ik zelf aan de menstruatieklachten doen?

Om buikkramp bij de menstruatie te verlichten kunt u:

- Rustig aan doen en zorgen voor ontspanning.

- Een warme kruk op uw buik of onderrug leggen.

- Een warm bad nemen.

Als u ook last hebt van uw onderrug kunt u:

- Een ontspanningsoefening doen. Ga op handen en knieën zitten en maak uw rug langzaam afwisselend hol en bol.

- De onderrug (laten) masseren.
Hebt u vooral klachten voor de menstruatie? Probeer dan of de volgende tips u helpen.

- Verlaag de hoeveelheid zout in de voeding; daarmee gaat u het vocht-vasthouden tegen.

- Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

- Probeer minder suiker en suikerhoudende producten (snoep, gebak e.d.) te gebruiken in de periode voor de menstruatie).

- Probeer stress te vermijden en leer technieken om met stress om te gaan.

- Neem minder koffie en alcohol.

Welke geneesmiddelen kan ik het beste gebruiken?

Als u veel last hebt van menstruatiepijn en bovenstaande oplossingen onvoldoende helpen, dan kunt u een pijnstiller nemen.

Bij de meeste vrouwen worden de buikkrampen minder als ze een middel met ibuprofen of naproxen gebruiken. Sommige vrouwen hebben baat bij een middel met carbasalaatcalcium of acetylsalicylzuur. Als u snel last hebt van uw maag, kunt u een middel met paracetamol gebruiken. Dit werkt vooral goed bij lichte menstruatiepijn.

Bij klachten voor de menstruatie (premenstrueel syndroom) is nog van geen enkel middel bewezen dat het effectief is. Sommige vrouwen lijken minder klachten te hebben als ze een middel met pyridoxine gebruiken. Bij pijnlijke borsten zou teunisbloemolie effectief zijn, maar ook dit is niet bewezen.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 01/04/2003 - 00h00 en geüpdatet op 26/05/2003 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB