Vrouwenvoeten verdienen eigen loopschoen

Gepubliceerd door Pieter Segaert, gezondheidsjournalist op 22/07/2009 - 00h00
-A +A

PUB

Overproneren


Te veel proneren is niet zonder risico, het kan tot ernstige overbelasting leiden van de achillespees, het scheenbeen, de knie of de heupen. Een goede loopschoen voor overproneerder biedt daarom extra stabiliteit, bijvoorbeeld door een harder stuk binnenzool en een steviger hielkap.
Bij neutrale lopers blijft het enkelgewricht min of meer recht. Maar net als overproneerders hebben neutrale lopers veel dempkracht nodig. Alle schokken die de schoenen niet opvangen, moeten door de voeten, enkels, schenen en knieën worden gedragen.
Best nog even vermelden dat deze onderverdeling tussen neutrale lopers en overproneerders niet waterdicht is: tijdens het lopen varieert de afrol van de voet meestal tussen neutraal en overpronatie, onder invloed van de vermoeidheid en van het parcours.

Gepubliceerd door Pieter Segaert, gezondheidsjournalist op 22/07/2009 - 00h00 Press conference Lunar Glide (Nike) Met dank aan Dr Castiaux, sportarts bij de Cliniques universitaires Saint-Luc, en aan Stephan Lub van Nike Benelux.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB