• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Volkorengranen: uitstekend voor het hart

Volkorengranen: uitstekend voor het hart Een kop havervlokken, een kleine portie bruine rijst, een paar sneetjes roggebrood,… 25 gram volkorengranen eten per dag vermindert het risico op hartziekten met 15 %.

Een team Amerikaanse wetenschappers analyseerde het equivalent van 14 jaar voedings- en gezondheidsbalansen bij meer dan 27.000 mannen tussen 40 en 75 jaar. 33 % van hun totale dosis volkorengranen bestond uit ontbijtgranen, 18 % uit bruine rijst, 17 % uit volkorenbrood en 15 % uit havervlokken.

Uit deze studie bleek dat de mannen die elke dag de grootste portie volkorengranen innamen - ongeveer 40 g - 20 % minder risico op liepen op hartziekten dan de mannen die er het minst verorberden (slechts 3 g). Bovendien stelden de onderzoekers vast dat de heren die 11 g zemelen verorberden per dag, hun hartrisico met 30 % verminderden in vergelijking met geslachtsgenoten die er helemaal geen aten. Hetzelfde gold voor tarwekiemen.

De mannen in deze studie die het meest volkorengranen aten, consumeerden ook het gretigst vezels, groenten en fruit, en deden het meest aan lichaamsbeweging, wat hun gezondheid absoluut ten goede kwam.

De winnende tiercé

Volkorengranen bestaan uit drie delen: de zemelen, de kiem en het endosperm kiemwit), die rijk is aan zetmeel. Geraffineerde granen bevatten geen zemelen en kiem meer, en dus ook bijna geen vezels en voedingsstoffen. Ze behouden wel nagenoeg al hun calorieën. Wetenschappers besluiten daaruit dat het de combinatie is van zemelen, kiem en endosperm die de slagaders gezond houdt. Zet dus rijkelijk volkorengranen op het menu: uw hart zal er u dankbaar om zijn.

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Artikel gepubliceerd door op 22/03/2005

Bronnen: Jensen M., American Journal of Clinical Nutrition, December 2004; vol 80: pp 1492-1499.

Vindt u het artikel interessant?