Volkorengranen: goed voor het hart

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige op 20/06/2006 - 00h00
-A +A

Volkorengranen bevatten veel vezels en hebben daardoor een gunstig effect op luie darmen, maar ze hebben nog heel wat andere troeven. Minstens drie porties volkorengranen per dag eten zou het risico op hart- en vaatziekten gevoelig verminderen...

PUB

Volkorenbrood

Er bestaat nogal wat verwarring over de term 'volwaardige graanproducten', vooral rond de producten die we bij de bakker kopen. Veel mensen denken dat grijs brood, meergranenbrood of zemelenbrood een soort volkorenbrood zijn. Dat klopt helemaal niet. Deze broden zijn gemaakt van gezeefde bloemsoorten, waaraan vervolgens zemelen of verschillende graanmengelen zijn toegevoegd. Bij voltarwemeel daarentegen vertrekt men van volle tarwe. En dat is een heel verschil.

Heel veel antioxidanten

De voedingseigenschappen van de volkorengranen (bloem en brood op basis van volle granen van tarwe, rogge..., maar ook pasta's en volle rijst) zijn de tegenpool van de geraffineerde granen, of ze nu gegeten worden in hun eigenlijke vorm (witte rijst, tarwegries...) of in de vorm van bloem en gries (pasta's, brood...).

Volkorengranen behouden niet alleen het endosperm kiemwit (daar zit zetmeel en energie in), maar ook hun omhulsel, dat de zemelen en de kiem bevat. In de zemelen zitten de vezels van het graan, maar ook vitamines van de B-groep, mineralen, fytosterolen, lignanen en andere stoffen die belangrijk zijn voor onze gezondheid. In de kiem zitten vitamines B, vitamine E, essentiële vetzuren en veel antioxidanten.

Om die reden behoren de volkorengranen tot de voedingsproducten die het meest antioxidanten bevatten. Hun antioxidante werking zou zelfs vergelijkbaar zijn met die van fruit of wijn, en daarvan zijn de voordelen onderhand wel bekend.

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige op 20/06/2006 - 00h00 Whole Grains & Health Symposium - Nestlé Research Center, Lausanne - 9 mei 2006
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Brood: varieer zo vaak mogelijk! Geüpdatet op 16/09/2008 - 00h00

Brood (in alle soorten) is belangrijk voor een gezonde voeding. In tegenstelling tot wat je vaak hoort beweren, is brood géén dikmaker. Brood is voedzaam, het mag bij elke maaltijd gegeten worden omdat het naast complexe koolhydraten ook voedingsveze...

Meer artikels